Skapa kontoLogga in
 
RSS Feed Twitter Facebook Instagram

Förhandstitt: GRID Autosport

Förhandstitt: GRID Autosport

2008 släppte Codemaster Race Driver: GRID, en vidareutveckling av deras populära TOCA Touring Car. När GRID 2 kom 2013 var det många som var besvikna, kritikerna tyckte att spelet kändes för mycket som en arkadrace istället för en seriös simulator. Så Codemaster gick direkt tillbaka till ritbordet och ett år senare sitter jag med GRID Autosport.

grid_autosport_01

Så nu sitter jag här med en beta-version av spelet och det blir snabbt klart att GRID Autosport inte är för dem som gillar bredsladd i kurvorna och full gas hela tiden. Nej här krävs det att man planerar sin taktik och kör förnuftigt. Det är ingen äkta simulator men för den som är van vid ett bilspel som förlåter de flesta misstag blir det ett brutalt uppvaknande.

Som vanligt i GRID-serien börjar du i ett mindre stall och allt eftersom du får erfarenhet kommer bättre och bättre stall kontakta dig, men då ökar kraven också. Så i början handlar det mer om att slå sin teamkamrat och kämpa till sig en bra position snarare än att vinna serien. Och om du, som jag, väljer att skruva upp svårighetsgraden sitter man där i mitten av fältet och tacklas med aggressiv AI som vägrar släppa en tum.grid_autosport_02

Du har fem stycken discipliner som du kan tävla i. Touring är klassisk Codemaster-mark, snabba bilar som kränger runt på klassiska banor. AI:n är tuff och aggressiv, du får vara beredd på att få en hel del smällar när 30 bilar tränger ihop sig för att ta en kurva. Det är också de roligaste loppen, att sitta och försvara en ledning samtidigt som datorn attackerar dig gång på gång. Endurance är det klassiska Le Mans-loppet från första spelet. Här gäller det att tänka på däckslitage och att hålla i det långa loppet snarare än att vara aggressiv och attackera hela tiden. Ett intressant koncept som helt klart gör att man måste tänka annorlunda.

Open wheel är formelbilar som med hastighet och grepp angriper samma banor som Touring. Här är det andra regler som gäller, kontakt innebär ett snabbt slut för dig och det gäller att köra taktiskt och attackera vid exakt rätt tillfälle. Tuner är den delen som kanske passar minst in med de andra och känns som ett försök att blidka en större publik. Dels har du time attack där du under fem varv skall försöka få bästa tiden. Sedan har du driftrace, jag har fortfarande inte förstått vad som gör dessa så populära i Codemasters spel. Sist ut har vi Street där trimmade personbilar vräker sig runt i storstäder på smala stadsbanor.grid_autosport_03

Helt klart har Codemaster lagt ner mycket tid på att få en bra simulatorkänsla och bra bilfysik, bilarna svarar väldigt olika beroende på vilket det är man kör och alla har sin egen stil som passar dem. Flera gånger knöt jag näven när bilen sladdade ut okontrollerat utanför körbanan för att inse att felen var mina egna och min alldeles för aggressiva körstil. Nej det var att gå tillbaka till ett mer balanserat sätt att köra. Det kanske inte är något för alla men när man suttit och kämpat genom hela loppet och lyckas passera ledaren i sista kurvan och kan vinna, ja det är då spel som GRID Autosport känns som bäst. På det hela taget bådar denna beta som jag fått testa gott, Codemaster verkar ha insett sina misstag från förra spelet och jobbat hårt på att rätt till dem. Den 27 juni får vi svaret.

VN:F [1.9.14_1148]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
The following two tabs change content below.

Pär Wirdfors

Stockholm
Skrivit om film sedan 1999, uppväxt på Hong Kong-action och indiefilmer. Gillar det oväntade och att vaska fram guldkornen, anser att ingen film är för dålig för att inte ges en chans. Tycker om att plåga sina vänner genom att försöka förbättra deras filmsmak och få dem att släppa mainstreamfåran. Önskelistan på Amazon är till hälften bortglömda filmer från 70/80-talet och till hälften mystisk film från Asien. Utmärker sig på jobbet genom att vara levande filmlexikon.

Latest posts by Pär Wirdfors (see all)

Publicerad den 8 juni, 2014