Skapa kontoLogga in
 
RSS Feed Twitter Facebook Instagram
Foxfire

Foxfire

I en tid före modern genusteori och där socialistiska tankar i princip var förbjudna, skördade männen frukterna av välståndet i USA. Ingenting skulle ifrågasättas, orättvisorna sopas under mattan och landet stod under guds beskydd. Motreaktionerna skulle naturligtvis komma, bland annat i form av Foxfire. I mitten av 1950-talet bildar några tonårstjejer ett gäng då de tröttnat på att alltid dra det kortaste strået gentemot männen. Tillsa... Läs mer

Mot södern

Mot södern

”-Nu är inkräktarna inte beväpnade. Men de har med sig något som är mer förödande än kanoner. Dollar. Allt de rör vid ruttnar. Hela landet är ruttet.” Så säger kyparen Albert på det haitiska hotellet om de vita turisterna. Ellen och Brenda är två välbärgade kvinnor som åker till Haiti i slutet av 70-talet. De reser från sina hemländer för att njuta av de unga männen som försörjer sig på att tillfredsställa de känsl... Läs mer

Time Out

Time Out

På omslaget står det om det verkliga fallet som inspirerat Time Out. När man läst det ser man ett väldigt dramatiskt slut framför sig under filmens gång. Det blir på gott och ont aldrig så dramatiskt i Laurent Cantets film. Vincent har blivit uppsagd från sitt jobb och valt att inte berätta det för någon. I stället påstår han att han sagt upp sig och nu jobbar för FN. Hans nya liv går nu ut på att upprätthålla denna illusion utan att... Läs mer

Överflödiga människor

Överflödiga människor

Diskbänksrealism är en genre med gott uppsåt. Men är det inte så att den oftast vänder sig till medel- och överklassen och inte arbetarklassen som filmerna skildrar? Kanske jag generaliserar, men min erfarenhet säger att de som lever med diskbänken i vardagen helst vill se mer lättsamma filmer som de kan drömma sig bort i. Diskbänksrealismen blir någonting som publiken ser på med ett von oben-perspektiv. Laurent Cantets film har ett tema ... Läs mer