007 Legends

007 Legends

James Bond fyller 50 år i år och det firas rejält. Ny film, gamla filmer på blu-ray och ett nytt spel. Tanken bakom spelet är god och jag gillar idén med att ta ett par av de gamla filmerna, modernisera det hela, och göra ett spel av det. Men utförandet är inget annat än en ren katastrof.

En hel del människor har klagat på att du spelar en modern variant av Bond med Daniel Craig i moderna miljöer istället för i de gamla klassiska filmerna. Även om jag kan förstå det känslomässiga argumentet så tycker jag personligen att detta var en smart idé. Ett spel kan aldrig bli som filmen, framförallt inte ett FPS som 007 Legends är, så bättre då att sätta det hela i en moderna miljö men behålla ramhistorien. Spelet återberättar filmerna Goldfinger, On Her Majesty’s Secret Service, Moonraker, Licence to Kill och Die Another Day. En Bondfilm från varje skådespelare som har porträtterat honom alltså. Daniel Craig får dock snällt vänta på gratis DLC i mitten på november då Skyfall dyker upp.

Tyvärr börjar problemen redan på en gång då spelet inte försöker berätta en historia, utan antar att du har sett filmerna och har koll på handlingen. Istället slängs du som spelare in i olika miljöer som i slutändan alla handlar om samma sak, att döda alla fiender du ser och följa den vita punkten på skärmen som talar om vad som är nästa mål. Jag trodde att Bond var en agent som spionerade och använder fräck utrustning för att nå sitt mål men i 007 Legends är han en iskall mördarmaskin beväpnad med automatvapen som dödar våg efter våg av fiender. Du kan försöka smyga runt på banorna och ta ut fiender utan vapen men det finns inget incitament till att göra det. Så fort du blir upptäckt fungerar det nämligen utmärkt att skjuta alla, alternativt springa väldigt fort till nästa rum där ingen verkar ha märkt att larmet gått. Vad som hade kunnat vara ett unikt och spännande agentspel känns som en dålig klon av Activisions mest populära och viktigaste franchise: Call of Duty.

Det finns segment av spelet som fungerar bra, när du använder din telefon för att söka ledtrådar, din klocka för att knäcka kassaskåpet eller slå ut kameror och din penna för att tyst ta ut fiender. Men dessa saker sker alldeles för sällan och spelet talar väldigt tydligt om för dig vad du skall göra härnäst. Alldeles för ofta hamnar du istället i strider med korkad fiendesoldater som står och skjuter på skydd eller struntar i att ducka när kulorna viner runt dem. Det finns också några banor där du kör bil. Dessa är  riktigt dåligt gjorda med usel bilfysik och skyddade murar så att du inte åker av vägen. Och när vi är inne på dåliga saker kan jag även nämna bossarna i spelet. Du slåss mot några av de mest ikoniska skurkar som funnits på vita duken och det hela blir QTE där Bond slår samma fyra slag om och om igen. Under varje uppdrag finns det självklart en rad saker att hitta och olika objekt att uppnå men jag tror att få människor kommer spela om detta spel för att få 100% på dessa.

Förutom kampanjen finns det också ett antal utmaningar där det gäller att utföra olika uppdrag på en rad sätt. Allt ifrån att inte bli upptäckt till att döda allt som finns. Tyvärr är det samma känsla jag får här som jag fick av resten av spelet och jag fann inte heller att utmaningarna var särskilt intressanta. Multiplayer finns också med  även om jag har svårt att tro att spelet kommer ha särskilt många spelare om ett par månader. Man har slängt in något som liknar Call of Dutys Prestige System men få spelare lär orka spela tillräckligt länge för att nå upp till de mer intressanta perksen.

Eurocom som står för utvecklingen av spelet har funnits sedan 1988 och har de senaste åren utvecklat spel som Pirates of the Caribbean: At World’s End, Beijing 2008 och Ice Age: Dawn of the Dinosaurs, vilket borde ge en ledtråd om kvalitén som studion brukar ha. 007 Legends bär alla tecken av ett spel som släpptes alldeles för tidigt för att vara ute lagom till premiären av den nya filmen. Alla fans av Bond borde ta och undvika detta och Activision borde släppa licensen till en utgivare som bryr sig mer.

007 Legends, reviewed by Pär Wirdfors on 2012-11-05T12:00:07+00:00 rating 1.0 out of 5

Publicerad den 5 november, 2012