1: Life On The Limit
Rating: 2.0/5 (2 votes cast)

1: Life On The Limit

lifeonthelimit44

I 1: Life On The Limit har regissören Paul Crowder lyckats samla en imponerande skara Formel 1-förare och andra personer som är eller har varit viktiga för denna motorsport. Utöver detta så står Michael Fassbender för dokumentärens berättarröst, visst låter det som ett recept för succé?

Dokumentären skildrar händelser från sportens begynnelse fram till idag. Vi får se framgångsrika förare som Niki Lauda, James Hunt och Mario Andretti för att nämna några av dem. Viktiga genombrott i regler, ökända krascher och festande kantar denna berättelse som tar sina åskådare med på en resa genom Formel 1-historien. Niki Laudas krasch vid Nürburgring och Ayrton Sennas krasch 1994 diskuteras ur vinkeln att de förändrat sporten. Formel 1 har gått ifrån att vara en motorsport med väldigt många dödsfall till idag då sporten knappt har några olyckor med dödlig utkomst. Michael Fassbender lotsar oss tittar igenom filmen med sin stämma som dokumentärens berättarröst.

1lifeonthelimit2

Jag vet inte om det är manuset eller regissören som är att skylla men jag upplever filmen som en enda stor röra. Från att visa klipp ifrån sportens begynnelse hoppar dokumentären friskt fram och tillbaka mellan olika decennier. Detta är kanske mindre av ett problem om du känner till sporten bättre än vad jag gör men kronologin blir väldigt svår att följa med i för oss som är nyfikna på att lära sig mer. Sedan upplever jag att dokumentären har ett alldeles för stort fokus på krascher. Filmen följer ett förutsägbart mönster. Vi följer några förare under ett decennium, sen kraschar någon eller flera och vi får följa efterdyningarna. Efter det hoppar filmen fram eller tillbaka i tiden och upprepar samma mönster. Det blev ett stående skämt att vi förutsåg nästa krasch under tiden jag såg filmen med mina vänner, inte för att krascherna var roliga men för att det blev så förutsägbart. Filmens regissör Paul Crowder verkar ha velat använda sig av ett unikt grepp för sin berättelse men tyvärr var det inte en framgångsrik väg att gå. Valet av Michael Fassbender som berättarröst faller tyvärr också platt eftersom han visar på ett oerhört litet intresse och engagemang genom sin trötta stämma.

Filmens höjdpunkter ligger i mängden skildringar som Paul Crowder lyckats skapa genom en imponerande skara intervjupersoner. Det blir både personligt och närgående med alla intervjuer där fruar, vänner och konkurrenter kommer till tals. Utöver nyinspelat material har filmskaparna också lyckats samla ihop en stor mängd gamla intervjuer och klipp ifrån gamla tävlingar som krävs för att kunna berätta en långsiktig historia om en sport. En annan häftig detalj är att soundtracket speglar den tidsålder dokumentären befinner sig i för stunden och skapar en trevlig ton.

1lifeonthelimit3

Jag kikade snabbt på vad andra personer tycker om dokumentären och blev förvånad över hur många som gav den ett riktigt högt betyg. När jag sedan läste deras recensioner kunde jag slå fast att samtliga recensioner jag hittat på IMDB var skrivna av fans till sporten. Detta speglar mina ovannämnda tankar kring att denna dokumentär kanske ger mer till de som redan är fans av sporten. Det är trist att Crowder inte lyckas bjuda in mig som är nyfiken på sporten på ett mer effektivt sätt. Dokumentären har trots sina brister väldigt många bra personskildringar och visar på en stor förståelse för sporten men någonstans längs vägen tappade regissören bort mig och i den röran han har skapat blev det svårt att hänga med efter det.

Rating: 2.0/5 (2 votes cast)
1: Life On The Limit, reviewed by Fredrik Malmquist on 2015-05-20T08:00:14+00:00 rating 2.0 out of 5
Fredrik Malmquist

Fredrik Malmquist

En glad prick från Ystad som numera bor och studerar i Malmö tillsammans med min norrländska fästmö Emma. Jag har intressen som musik, löpning, brädspel, stadsplanering och datorspel men framförallt så har jag ett brinnande intresse för film.
Publicerad den 20 maj, 2015