2 Guns

2 Guns

2guns utvaldEnligt säkra källor ska 3 miljoner dollar finnas i en småstadsbank och bara be om att bli rånade. Michael ”Stig” Stigman och Bobby Trench, gestaltade av Mark Wahlberg och Denzel Washington, tror sig vara rätt personer för jobbet.

Manusförfattaren till 2 Guns, Blake Masters, har baserat sitt manus på den tecknade förlagan av Steven Grant. Regissören Baltasar Kormákur har alla förutsättningar i världen att lyckas, men på något underligt vis blir inte Grants färgstarka karaktärer lika bra i filmens värld. Wahlberg och Washington gör båda klart godkänt ifrån sig vilket gör filmen tillräckligt underhållande för stunden.

Wahlberg har samarbetat med Kormákur tidigare i Contraband som inte gjorde något större avtryck, kanske främst för slapphänt regi men även för ett svagt manus. I 2 Guns är manuset rejält tillskruvat med Mexikanska knarkkarteller, korrupta DEA-agenter och underrättelseofficerer från flottan som alla vill åt pengarna som Trench och Stigman får tag på vid rånet. Problemet är att det inte är 3 miljoner utan 43 miljoner. Helt plötsligt är Trench och Stigman hett byte.2guns2

2 Guns föjer i fotspåren av tidigare buddy-filmer som Men in Black, Dödligt Vapen och 48 Timmar. Till sin fördel har den en något mer namnkunnig ensemble som Edward James Olmos som åldrande knarkkung, James Marsden som underrättelseofficer och Bill Paxton som som sadistisk regeringsagent. Alla verkar ha riktigt kul på jobbet.

Trots att karaktärerna är bra och ensemblen lika stark lyckas filmen inte lyfta och problemet ligger i manuset som krånglar till det medvetet mycket för att klämma in massor med actionsekvenser. För när krutröken har lagt sig har inte manuset mycket att tillföra. Den enda poäng som skulle kunna drivas hem är att pengar korrumperar och speciellt inom regeringar, men filmen verkar inte ett dugg intresserad av att utforska det spåret. Efter alla tvära kast i berättelsen får man känslan att inget av substans egentligen händer vilket underminerar alla bra skådespelarprestationer som filmen faktiskt erbjuder. När dessutom alla sex huvudkaraktärerna har en hemlighet som under filmens lopp ska avslöjas, ja då tappar filmen den sista gnutta trovärdighet som fanns kvar.2guns3

Även om det skett utveckling av buddyfilmer de senaste fyra-fem årtiondena är grundstrukturen densamma. Gibson och Glover. Murphy och Nolte. Smith och Jones. Alla dessa radarpar har något speciellt som gör att de är bättre än 2 Guns. Det kan vara roligare skämt, tuffare actionsekvenser eller helt enkelt större stjärnor. Tyvärr når inte 2 Guns upp till de bästa föregångarna i genren, vilket är väldigt synd för alla förutsättningarna fanns där.

2 Guns, reviewed by Mats Lundberg on 2014-02-18T19:52:46+00:00 rating 2.0 out of 5

Publicerad den 18 februari, 2014