21 Jump Street
Rating: 2.7/5 (3 votes cast)

21 Jump Street

Ibland hör man någon säga: ”Det var bättre förr!”. Ett uttalande som för det mesta inte är helt med sanningen överensstämmande, men som inte helt sällan kan kännas bra att säga. Filmbranschen gör titt som tätt remakes på gamla filmer. Detta har pågått nästan från filmens födelse. När TV gjorde sitt intåg hände det att filmer blev TV-serier och ibland, men inte lika ofta, har TV-serier blivit film. 21 Jump Street var en populär TV-serie på 80-talet och nu har den precis som branschkollegorna Miami Vice och Starsky & Hutch blivit film.

21 Jump street var synnerligen populärt när jag var ung. Jag såg inte serien av någon för mig okänd anledning. Detta gjorde att jag inte upptäckte Johnny Depp förrän han iklädde sig rollen som saxförsedd pojke i Edward Scissorhands. Johnny Depp är förmodligen den som de flesta förknippar serien 21 Jump Street med.

Det har gått drygt 20 år sedan TV-serien och eftersom den grundläggande idén med polisernas verksamhet i TV-serien var att infiltrera skolor, måste givetvis skådespelarna vara unga eller åtminstone se unga ut.

Handlingen följer originalseriens idé. Två nyutexaminerade poliser som inte direkt rosat marknaden som cykelburna konstaplar får chansen att ingå i ett specialteam av poliser som infiltrerar skolor för att lösa olika former av kriminalitet på skolor. Schmidt (Jonah Hill) och Jenko (Channing Tatum) får uppdraget att infiltrera en skola för att spåra en knarklangare. De ska spela bröder, varav den ena är en pluggis och den andra en idrottskille. Detta mixas givetvis ihop när de väl kommer till skolan som undercoverpoliser. Det hindrar dem dock inte från att försöka lösa det hela, men vägen dit är minst sagt krokig.

Detta ska vara en actionkomedi och den lider i mina ögon mycket av att vara en genrekorsare. För det blir varken aktion eller komedi. Framför allt har jag svårt att avgöra när filmen är det ena eller det andra. Givetvis finns det scener där jag drar på smilbanden, som tillexempel när de företar sig en biljakt i en rosa ”Bubbla” iklädda en Peter Pan utstyrsel, men i det stora hela lämnar filmen smilgroparna relativt utvilade. Actionscenerna som inte är många imponerar inte heller.

Jag borde vara en klockren målgrupp för denna film, men av någon anledning såg jag inte originalserien så all nostalgiromantik över det hela är totalt nollställd för mig. Att några av de som var med i originalserien också ploppar upp här är alltså inget som jag exalterat utropar ”coolt!” över eller ens märker. Johnny Depp dyker alltså inte helt oväntat upp. Förmodligen tycker alla inblandade att det är asballt, men eftersom scenen där han dyker upp känns framkrystad sitter jag i soffan med ett Buster Keaton-ansikte och funderar varför?

Storyn är enkel och skulle utan tvekan duga för en TV-serie, men för en hel film är det lite tunt och skämten är ibland på synnerligen låg nivå. Jag fastnar inte heller för skådespelarna. Jonah Hill känns malplacerad och Channing Tatum lyckas inte heller övertyga, men Ice-Cube är nog den som känns mest malplacerad som Jump street polisernas kommisarie.

Det förvånar mig stort att denna film fick ett så pass varmt mottagande av kritikerkåren när den kom på bio, men nostalgins kraft går förmodligen inte av för hackor. Tyvärr förför den inte mig.

Rating: 2.7/5 (3 votes cast)
21 Jump Street, reviewed by Joakim Helmbrant on 2012-09-22T07:00:07+00:00 rating 1.5 out of 5