24: Live Another Day

24lad1Efter säsong 8 av 24 gick det rykten om att det skulle göras en långfilm. Själv hoppades jag 24 skulle läggas ner med den lilla värdighet som fanns kvar. Hur många gånger kan ett dygn vara så händelserikt med cliffhangers varje heltimme?

I 24: Live Another Day som säsong 9 kallas är konceptet detsamma som innan. Den enda skillnaderna är att det bara är 12 avsnitt och att serien för första gången utspelar sig helt utanför USA. London blir arenan för Jack Bauers förehavanden. De som följt serien vet att Jack har gått under radarn för att undvika att åtalas för sina tidigare handlingar i USA och samtidigt undvika att fångas av ryssar med hämndmotiv. Nu helt plötsligt, efter fyra års frånvaro, lyckas CIA fånga honom i London vilket underligt nog sammanfaller med att USAs president James Heller (William Devane) är på besök.24lot2Givetvis finns en baktanke med att bli fångad och snart är Jack på språng för att rädda världen. 24 har alltid varit duktiga på att fånga upp aktuella frågor och den här gången handlar det om drönare, cyberterrorism och statshemligheter. 24 gjorde sin debut 2001 och har hunnit med att avhandla två presidenter och invasioner av både Afghanistan och Irak. Det som kanske främst 24 skapade en diskussion kring var mänskliga rättigheter och tortyr.

När 24 sändes för första gången var den revolutionerande. Jag hade missat serien när den kom och tillsammans med flickvännen strecksåg vi den över en helg. Det var sjukt spännande, fräscht och helt nytt. Nu upplevs samma sak daterat och segt. Det 24 introducerade har tagits över av andra serier och putsats på. TV-serier som The Blacklist och Person of Interest har båda tydliga kontaktpunkter mot 24 och speciellt säsong 9. Dramaserier som Scandal och en personlig favorit The Good Wife har slagit mynt av konspirationer och att NSA-tjuvlyssnar. Utan 24 tror jag inte vi hade haft serier som Homeland eller The Americans.24lot3För även om gamla bekantskaper som Chloe (Mary Lynn Rajskub), Audrey (Kim Ravner) och en gammal nemesis plockas in blir det aldrig riktigt spännande och det berömda 24-tempot infinner sig inte riktigt. Jack får en ny partner i Kate Morgan (Yvonne Strahovski, Dexter, Chuck) som kanske är en av få ljuspunkter den här gången, men hon får alldeles för lite utrymme. Stephen Fry plockas in för att porträttera premiärministern för Storbritannien, men han upplevs malplacerad och dialogen han ges hjälper inte. Michelle Fairley är ytterligare ett känt ansikte som vi sett i Game of Thrones överspelar sin elaka karaktär till bristningsgränsen. För även om kända ansikten kommer tillbaka är karaktärerna oftast endimensionella.

Det syns tydligt att serien gjorts med begränsad budget vilket också kan vara en förklaring till det bristande manuset. För det händer en hel del som är rejält korkat och orimligt under berättelsens gång. Att CIA kan kuta omkring med mindre marktrupper kan jag köpa, men att att Storbritannien med MI:6 och SAS inte skulle bli inblandade samt förbli ovetande i dygnets händelser förefaller inte bara orimligt utan helt osannolikt. Nog för att USA gillar att agera världspolis, men manusförfattarna verkar tro att länderna i Europa är helt handlingsförlamade om inte Jack Bauer eller CIA är där och städar upp. Omodernt och mossigt minst sagt.24lot424 förändrade TV-formatet, men har själv inte förändrats samtidigt som alla andra har fortsatt att utvecklas. Även om det lämnas ett öppet slut på 24 hoppas jag att det är slut på riktigt den här gången. 24 har gått från att vara främst i sitt gebit till lagomunderhållning som du utan ånger kan zappa ifrån. Slutligen tjänade inte 24 på att tvångsmässigt släppa avsnitten en gång i veckan på streamat format. Bolagen har mycket att lära av Netflix.

Rating: 3.0/5 (2 votes cast)
24: Live Another Day, reviewed by Mats Lundberg on 2014-07-23T08:00:43+00:00 rating 2.0 out of 5

Publicerad den 23 juli, 2014