3096 dagar

3096 dagar

Den 2 mars 1998 kidnappades 10-åriga Natascha Kampusch i Wien. Den 23 augusti 2006 lyckades hon rymma från den då 44-årige Wolfgang Přiklopil. Det här är de 3096 dagarna däremellan.

3096 dagar 1

Den första tredjedelen av fångenskapen spenderade Kampusch i ett specialinrett rum i Přiklopils källare. Då jag såg filmen tillsammans med min syster som har läst österrikiskans bok, har jag förstått att den inte gör några större utsvävningar från denna, och sedermera blir en timme av filmen i detta rum. Rummet är bra gjort, särskilt i hur det är byggt för att det ska vara helt rymningssäkert. Även tristessen och hur den stackars flickan gör allt för att roa sig med extremt begränsade förutsättningar, är realistiskt skildrat.

3096 dagar 2

Mindre autentiskt är att man lite cyniskt valt engelska som språk för denna tyska produktion. Visst går det alltid att påstå att det är en sådan viktig berättelse att den behöver göras tillgänglig för så många som möjligt, men jag köper inte riktigt det. Efter fångenskapen har Kampusch själv, och de personerna som rådgör henne, bestämt sig för att synas mycket i media. Då har det inte bara handlat om boken, utan kvinnan med den fruktansvärda barndomen har bland annat fått intervjua Formel 1-föraren Niki Lauda, bioaktuell i Daniel Brühls skepnad i Rush. Det är i sig mer obehagligt än allt i denna mediokra film.

Det som stör mig mest är när det görs helt utan konstnärliga ambitioner. Då har en film som denna, liksom alla billiga seriemördarfilmer som heter som förövaren, inget existensberättigande. Läs boken istället! Där får du veta exakt vilket våld Kampusch utsattes för och när. Däremot har hon visst hållit inne med skildringar av sexuella övergrepp, något som filmen istället läser mellan raderna med. Det är oroande att se Antonia Campbell-Hughes (tidigare mest sedd som en zombie i Shaun of the Dead) sjukligt smala nakna kropp, men det är också ren exploatering. Den avsmak jag hade emot filmen innan jag läst på om Kampusch inställning till att synas och höras återstår.

3096 dagar 3

Det finns anledningar till att man inte alltid ska älska filmatiseringen av en bok man älskar. Filmen ska använda sina specifika egenskaper för att historien ska vara värd att återberättas, inte bara leverera höjdpunkterna vilket jag vill påstå att 3096 dagar gör (eller lågpunkterna i detta sammanhang). Hur bedrövligt du än tycker det är att se danske Thure Lindhardt (Änglar och demoner) skickligt representera maktfullkomlighet över Natascha, bör du istället läsa boken eller se en bättre film.

3096 dagar, reviewed by Rikard Eriksson on 2013-10-11T12:00:01+00:00 rating 2.0 out of 5

Rikard Eriksson

Vacker som en dag och analyserar filmer ned på hink-och-spade-nivå. Jag är recensenten som aldrig skulle tveka på att röja en viktig reflektion ur världen om den hamnar mitt emellan två meningar som rimmar. Filmer jag tycker om att se är inte det välpolerade biojunket, utan de kanske är lite trubbiga i kanterna… eller bara trubbiga.

Latest posts by Rikard Eriksson (see all)

Publicerad den 11 oktober, 2013