42

Jackie Robinson – till och med jag känner till det namnet och associerar det till baseball och jag kan nästan ingenting om sporten.

42 03

42 är tröjnumret som Jackie Robinson bar i The Brooklyn Dodgers och det är det enda nummer i amerikansk baseball som har pensionerats hos alla lag, det vill säga ingen får använda numret på sin tröja. Jämför med ishockey där 97-tröjor har pensionerats fast numret får användas i vissa fall.

Andra världskriget är slut och livet återvänder till det normala i USA. Baseballigan sätter igång och visar att USA fortfarande är rejält segregerat. Det var helt ok att strida sida vid sida med svarta mot nazisterna, men på hemmaplan råder lagar som begränsar var svarta får gå på toaletten eller var de sitter i en buss. Läktarna till baseballarenorna har olika ingångar baserat på hudfärg.

42 02

Ägaren Branch Rickey (Harrison Ford) som styr över The Brooklyn Dodgers sätter baseball-USA i gungning när han bestämmer sig för att plocka Jackie Robinson (Chadwick Boseman) från ”negerligan” till den helvita. Han gör förflyttningen stegvis genom att först låta Jackie spela i Montreal Royal i farmarligan. Året efter flyttas han upp till Major League Baseball (MLB) för att representera Dodgers. 399 vita spelare och en färgad. Inget i regelverket förbjuder det, men han är allt annat än välkommen.

Genom ett enastående mod, övertygelse och inte minst genom att vara en fantastisk baseballspelare, var han den första afroamerikanen att bryta sig in i den helvita sporten. Det var aldrig lätt och Jackie fick hantera mer än vad någon människa någonsin borde utsättas för. Var än han åkte möttes han av glåpord, hot om våld och till och med arrestering bara för att han vistades på samma plan som vita. Travarna med hotbrev som skickades till honom kunde fått vem som helst att hoppa av.

42 01Rickey var den perfekta mentorn som övertygade Jackie om att inte ge igen med nävarna eller med ord, utan säga det som behövde sägas genom att vinna på baseballplanen. Rickey övertygade honom om att vara den perfekta gentlemannen vad de än gjorde för att provocera honom. Jackie frågar Rickey ”Du vill ha en spelare som inte har modet att slå tillbaks” och Rickey svarar ”Nej … jag vill ha en spelare som har modet att INTE slå tillbaks”.

Redan första året förde Jackie sitt Brooklyn Dodgers till World Series. Hans prestationer har givetvis gett honom en självklar plats i Baseball Hall of Fame. Den finaste utmärkelsen är dock att alla lag valde att pensionera sin 42:a i hans ära. Att kalla idrottsutövare hjältar händer titt som tätt, men om någon förtjänar epitetet är det Jackie Robinson som förändrade baseball och USA till det bättre. Jackie gjorde sig ett namn, inte för att han var svart, utan för att han var en exceptionell baseballspelare. Från 2004 har MLB en Jackie Robinson-dag varje år där alla lags spelare bär tröjnummer 42 i hans ära.

42 0542 är en film som inte enbart handlar om baseball utan om en skamfläck i USA:s historia och om modet hos få att stå upp för det som är rätt. Vi får följa Jackie Robinsons första år med Dodgers och även om jag inte är insatt i baseball blev jag nyfiken på hur det gick för Jackie efteråt. Filmen kunde gärna varit längre för min del och fokuserat på fler saker i hans karriär. Chadwick Boseman är riktigt bra som Robinson och Harrison Ford som Rickey är stundtals lysande och visar att han fortfarande kan om han vill. Det enda som är lite tunt är extramaterialet som med lätthet skulle kunnat fyllas till bredden. Bild och ljud håller hög kvalitet och kommer inte göra någon besviken.

42 04

42 är en riktigt bra film om efterkrigstidens USA där en ung man ritade om kartan med sitt mod och uthållighet. Gillar man dessutom baseball är filmen given i filmhyllan.

Rating: 2.8/5 (5 votes cast)