500 Days of Summer

500 summer 05

Marc Webb inledde sin karriär med att göra musikvideos innan långfilmsdebuten med 500 Days of Summer. Sedan dess har han gjort The Amazing Spider-Man och nu senast den bioaktuella uppföljaren. Debutfilmen är långtifrån ett superhjälteäventyr, men man kan se likheter mellan huvudpersonen och Peter Parkers känslighet i hans första film om Spindelmannen.

Vi får följa den obotlige romantikern Tom (Joseph Gordon-Levitt, Premium Rush) som är 20-nånting och hans kärlek till Summer (Zooey Deschanel, Our Idiot Brother). I upphackad kronologi får vi se nedslag i de 500 dagarna han hade Summer i sitt liv.

500 summer 01

Jag blev påmind om 500 Days of Summer när jag såg Joseph Gordon-Levitts regidebut Don Jon där han själv spelar huvudrollen. Där spelar han porrmissbrukaren Jon som på alla sätt är raka motsatsen till Tom i 500 Days of Summer. Jag blev lite provocerad av det. Var han rädd att publiken skulle tro att han själv runkade loss framför datorn ibland och bestämde sig för att han skulle spela Jon som en klichéartad arbetargrabb i stil med folket man verkar kunna se i program som Jersey Shore? Det hade varit modigare om han spelat en känslig hipster som inte kunde låta bli porren. (Men den filmen kanske redan Steve McQueen gjorde i och med Shame. Det var en karaktär på andra sidan klasskalan i alla fall.) I 500 Days of Summer är det nästan som att han vill sälja in varumärket Joseph Gordon-Levitt. Tom är känslig, har utsökt film- och musiksmak och utstrålar så mycket coolhet att man blir trött på honom.

500 summer 03

Åldern till trots har jag fortfarande en liten popsnobb i mig. Jag kände att The Shins stals från mig när deras musik fick en viktig roll i Garden State. Jag kan inte lyssna på Elliott Smiths vackra ”Needle in the Hay” längre utan att se självmordsförsöket i The Royal Tenenbaums i huvudet. I 500 Days of Summer tas Pixies ”Here Comes Your Man” ifrån mig när Gordon-Levitt står och sjunger karaoke i ett nyförälskat och berusat tillstånd. Filip Hammar har sagt att man utsätter sig för en annan människas skivsamling när man ser en film av Sofia Coppola och det stämmer i 500 Days of Summer också. Filmen har en del gemensamt med Kevin Smiths Chasing Amy från 1997. Båda handlar om unga män som blir förälskade i tjejer som av olika anledningar inte vill binda sig och relationerna som uppstår grundar sig i vänskap. Där Smith flirtade med sin publik genom att slänga in vulgära sexskämt vill Marc Webb hitta sin publik när han refererar till hippa filmer, The Smiths och Belle and Sebastian. Av någon anledning blir jag alltid provocerad när folk har samma referensramar som jag och vill visa upp sin goda smak.

500 summer 06

En stor skillnad mellan kärleksobjekten i Chasing Amy och 500 Days of Summer är att Alyssa i förstnämnda film är en riktig karaktär. Summer är inget annat än ett vackert leende som ska locka fram Toms arkitektambitioner. Hon låter till och med sin arm användas som ritblock när Tom ska lära henne om arkitektur. Strindberg hade varit stolt. Mannen är kär och lider, kvinnan är lätt bitchig. Den enda gången hon gör någonting som är det minsta intressant är under ett vredesutbrott när hon ifrågasätter om det verkligen var för hennes skull Tom utdelat ett knytnävsslag på en bar. Han har försvarat sin egen manlighet snarare än hennes heder. Men hon ber givetvis om ursäkt en stund senare. Svagt. Toms lillasyster är en roligare kvinnlig karaktär. Den tuffa tjejen spelas av Chloë Grace Moretz från Kick-Ass och är sin storebrors rådgivare i kärlekslivet.

500 summer 07

Hela filmen är en fröjd att titta på. Splitscreens, läcker grafik, rolig klippning och fint foto gör att det är en väldigt lättsmält och trevlig film som jag gärna återkommer till. Rolig är den också. Några gånger är trivseln och skämten lite väl billiga. I denna helvita film dyker plötsligt en kinesisk familj upp. När du ser den ska du fundera på hur du uppfattat scenen om familjen endast blivit refererad till som familj och inte kinesisk familj. Hur hade du uppfattat scenen om man sagt afrikansk familj? Ska det fungera som en humoristisk krydda att det är just kineser som står och tittar på det hånglande paret?

500 summer 08

Jag är svag för 500 Days of Summer även om jag så här vid tredje titten inte är lika imponerad som när den var ny. Jag blir likförbannat manipulerad av musiken och Gordon-Levitts charm. Det är motsägelsefullt att filmen påstår sig vilja sticka hål på den romantiska myten som musik och film projicerar på mottagaren samtidigt som det finns få filmer som får mig att längta efter nyförälskelse lika mycket som 500 Days of Summer. Men jag kanske läser filmen lika fel som Tom gjorde med Mandomsprovet i unga år.

500 Days of Summer, reviewed by Mattias Berg on 2014-04-18T06:58:50+00:00 rating 3.5 out of 5

Publicerad den 18 april, 2014