8 miljoner sätt att dö

8 miljoner sätt att dö

8-Million-Ways-to-Die-02Under 2000-talet så har det funnits en klar röd linje inom filmindustrin, varje serietidning värd namnet skall göras om till film, oavsett om det finns potential eller inte. Detta är inget nytt fenomen, förr i tiden var det deckare som fick samma behandling. Hade någon skrivit en deckare som blev populär kunde man ge sig fasen på att Hollywood skulle försöka göra om den till film. Böckerna om Matthew Scudder var populära på slutet av 80-talet och början av 90-talet och 1986 kom filmen, 8 miljoner sätt att dö, baserad på den mest populära boken.

Matt Scrudder är polis i Los Angeles och alkoholist. Hans karriär går käpprätt åt skogen då han skjuter en misstänkt förövare under en ingripande och efter att ha fått en blackout befinner han sig på botten av sitt liv, utan jobb, hem och familj. Genom anonyma alkoholister börjar han sakta men säkert komma tillbaka till ett normalt liv. En dag blir han erbjuden pengar för att hjälpa lyxhoran Sunny, hon är rädd för sin hallick Chance, en person som Scrudder känner sedan sina polisdagar. Men när han pratar med Chance påstår denna att han inte är Sunnys hallick och att han aldrig har hotat henne. När Sunny en dag senare blir kidnappad och dyker upp död inser Scrudder att det är mer som pågår bakom kulisserna än vad Sunny och Chance berättat för honom8-Million-Ways-to-Die-03

8 miljoner sätt att dö andas Raymond Chandler och Dashiell Hammett, det är en handling som inte blir klar förrän jag sett hela filmen och alla pusselbitarna fallit på plats. Det är också en film som belönar den som orkar följa hela berättelsen, efter 45 minuter var jag rejält uttråkad. Det kändes som 8 miljoner sätt att dö inte kom någonstans alls utan bara stod och stampade på samma ställe. Men sedan blir jag rikligt belönade, det kanske inte är en oväntad handling men den är snyggt gjord. Mycket tack vare Jeff Bridges. Som vanligt gör han en fantastisk karaktär, han lyckas skapa en person med både fel och brister men ända någon som jag kan sympatisera med. Han gör rollen som alkoholist på ett bra sätt, det finns inget bra eller förhärligande vad det gäller alkohol här utan det är bara djup personlig tragedi. Nej Bridges gör verkligen filmen för mig. Rosanna Arquette och Andy García har två andra större roller. Detta var första gången Garcia hade en ledande roll i en film, här som knarklangare Angel Moldonado, som kommer att spela en viktig roll i handlingen. Alexandra Paul dyker också upp i rollen som Sunny.0052203.JPG
Som regissör står Hal Ashby, detta kom att bli hans sista film. Ashby började sin karriär som klippare och vann bland annat en Oscar för I nattens hetta. Detta gjorde att han blev erbjuden att regissera många filmer och under 70-talet gjorde han flera klassiska filmer som Välkommen Mr. Chance, Hemkomsten och Det hårda straffet. Men på 80-talet kom hans stjärnglans att flagna och när han gjorde 8 miljoner sätt att dö fick han sparken dagen efter filmen hade filmats klart, sedan tog studion hand om postproduktionen. En annan stjärnregissör var också med och gjorde filmen. Oliver Stone skrev nämligen manus. Detta var den sista filmen han skrev manus till som han inte regisserade. Dock skall Hal Ashby ha slängt ut stora delar av Stones manus och fått Robert Towne att skriva om filmen för att sedan improvisera resten. Stone har själv sagt i intervjuer att det inte finns kvar särskilt mycket av det han skrev i filmen.

Det kanske kan förklara en hel del av filmen, som jag sa tidigare lyckas man sy ihop allt snygg på slutet men innan dess är det fruktanstvärt rörigt och filmen har lågt tempo. Jag kan inte riktigt bestämma mig för hur jag känner för 8 miljoner sätt att dö. Gillar du deckare tycker jag dock du skall ge filmen en chans.

8 miljoner sätt att dö, reviewed by Pär Wirdfors on 2015-03-18T07:11:41+00:00 rating 3.0 out of 5

Publicerad den 18 mars, 2015