9½ vecka

9½ vecka

Den vackra Elizabeth (Kim Basinger, L.A. konfidentiellt) uppvaktas av den hemlighetsfulle finansmannen John (Mickey Rourke, Immortals) som lockar in henne i en värld av avancerad sex. Den ständigt inflytelserika 9½ vecka från 1986 finns nu äntligen på svensk Blu-ray. Adrian Lynes klassiker är som den simplaste actionfilm fast med snyggt iscensatta sexscener istället för traditionell skottlossning.

3

Det första jag tänkte på när jag såg inledningen av 9½ vecka var hur lik Flashdance den är i hur den visar upp staden (New York i detta fall) från gatunivå, till tonerna av dåtida populärmusik. Senare får vi ett rent oemotståndligt montage som även det påminner om min favorit bland dansfilmer, suveränt ackompanjerad av Bryan Ferrys Slave to love. Där Flashdance hade sina breakdansare har denna film ungdomsgänget som fjärtar temat till Hajen, och det musikdiggande blombudet. När jag först efteråt fick se att filmerna delade regissör var jag inte ett dugg förvånad. Förutom att Lynes filmografi lutar kraftigt mot det erotiska har jag aldrig sett honom som en regissör med en massa egna idéer. Under inspelningen av 9½ vecka hade han i alla fall en idé om att Basinger skulle hållas i ovetskap om det mesta Rourkes karaktär skulle hitta på. Basingers osäkerhet faller väldigt väl ut i hennes rollprestation, men då skådespelerskan senare kritiserat förfarandet kan man väl diskutera moralen.

9½ vecka, Mickey Rourke

Den så otroligt viktiga kemin, särskilt för denna typ av film, mellan Basinger och Rourke är spektakulär. Det kan kännas lite mossigt att hon faller för ”mannen som kan ge henne allt” men då Rourke i mitt tycke dessutom ser bättre ut än Basinger här, är det svårt att döma henne. Då klankar jag hellre ned på hennes totala underlägsenhet. Även i ett rollspel så är det inte realistiskt att Elizabeth direkt förlåter John när hon, helt rättmätigt, känt sig kränkt när hon fått krypa efter pengar. Det gör mig rädd när jag tänker på hur många män som måste anammat Johns effektiva men horribla förföringstaktik genom åren. Trots ett rätt styltigt manus – Johns påstende ”-I see myself in you” är mycket märkligt om han inte menar det rent bokstavligt – klarar Rourke sig riktigt bra. När han får spela lite halvt obehaglig överglänser hans rollprestation Basingers.

91:2 vecka

De flesta minns säkert filmen som den där de har sex hela tiden, men det dröjer faktiskt nästan en timme in i filmen tills man får se John och Elizabeth genomföra ett samlag. Långt innan dess kommer den oförglömliga isscenen där Elizabeth, som brukligt under ett första förspel, försätts med ögonbindel. Därefter kommer den kanske ännu mer oförglömliga matscenen. Det som slog mig nu var hur mycket det flörtas med hårdare erotik, jag tänker på när Rourke först häller mer mjölk i Basingers mun än vad hon kan hantera för att sen spritsa honung på hennes tunga. Som sagt, mycket metaforer, men inget in och ut.

Trots avsaknaden av penetration är det en ganska modig film. Jag gissar att många kvinnor krängde i biostolen bredvid sina män under Elizabeths onaniscen, läckert fotad framför en diabildsprojektor av Peter Biziou. Hans närgångna foto ser genomgående fantastiskt ut på denna Blu-ray där filmen fått behålla sin vackra kornighet. Om det inte var för filmens rätt dåliga sista kvart skulle 9½ vecka vara en riktigt bra film. Nu är det ingen film du startar din 80-talssamling med, men långt ifrån ett pinsamt slut på ett hyllplan.

9½ vecka, reviewed by Rikard Eriksson on 2013-08-09T12:00:55+00:00 rating 3.0 out of 5

Rikard Eriksson

Vacker som en dag och analyserar filmer ned på hink-och-spade-nivå. Jag är recensenten som aldrig skulle tveka på att röja en viktig reflektion ur världen om den hamnar mitt emellan två meningar som rimmar. Filmer jag tycker om att se är inte det välpolerade biojunket, utan de kanske är lite trubbiga i kanterna… eller bara trubbiga.

Latest posts by Rikard Eriksson (see all)

Publicerad den 9 augusti, 2013