A.C.O.D.

acod 02

A.C.O.D. står för Adult Children Of Divorce. Filmen handlar om hur konsekvenserna av en skilsmässa där barnet fungerat som budbärare mellan föräldrarna påverkar barnet även som vuxen.

Carters föräldrar skilde sig när han var nio år och under hela uppväxten stod han mitt i skottlinjen i den bittra konflikten mellan dem. Nu är han vuxen och vet hur han ska undvika ytterligare bråk. När hans lillebror ska gifta sig och vill att båda deras föräldrar ska komma på bröllopet tar Carter på sig ansvaret att införliva det blygsamma önskemålet.

acod 01

När Catherine O’Hara och Richard Jenkins spelar ett före detta gift par i en komedi blir jag nyfiken. Jag föreställer mig hur O’Hara kommer att spela en bitch av samma typ som hon gjorde i Beetlejuice och göra en lika träffsäker komisk roll som hon gjort i några av Christopher Guests skojumentärer. Jenkins tänker jag mig ska få visa en ny sida som han aldrig får chansen att göra när han spelar biroller i trams som Jack Reacher. Kanske arrogansen han visade upp i The Cabin in the Woods kombinerat med ömheten från hans spökkaraktär i Six Feet Under hade varit en oslagbar kombination? Den första scenen i A.C.O.D. gör mig inte besviken. Besvikelsen kommer när det visar sig att en okarismatisk och tråkig man vid namn Adam Scott (The Guilt Trip) i rollen som Carter är den som slukar all uppmärksamhet. Scott är med i en omtalad TV-serie som heter Parks and Recreation som jag hade tänkt ta mig an någon gång. Men det var innan jag såg A.C.O.D. Jag är inte säker på att A.C.O.D. har så komiska ambitioner som Scott verkar tro när han envisas med att läsa sina repliker med komisk intonation. Humorn står faktiskt kvinnorna för i A.C.O.D. Såväl O’Hara, Jane Lynch (Röjar-Ralf) och i viss mån även Amy Poehler för.

acod 03

Carter har under hela uppväxten trott att Lynchs karaktär var hans terapeut och får först som vuxen reda på att hon bara intervjuat honom för att få underlag för sin självhjälpsbok om skilsmässobarn. Han har inte känt till boken tidigare och när han läser den inser han att han fortfarande är påverkad av sina föräldrars skilsmässa och har den medlande rollen som tar på sig ansvar. Den insikten sätter igång filmens centrala förändringsarbete. Trots det märkliga valet av skådespelare engagerar jag mig ändå i de mer allvarliga delarna av A.C.O.D. och tycker det är synd att författarna Stu Zicherman (tillika debuterande regissör) och Ben Karlin gjort en komedi av det. Det råder ingen tvekan om att berättelsen om skilsmässobarnet varit den första idén till filmen medan humorn verkar ha petats in i efterhand. Titeln på Roy Anderssons gamla essä Vår tids rädsla för allvar gör sig påmind. Kvinnorna har som jag nämnt sina roliga stunder, men förutom Scott visar även Clark Duke (Kick-Ass 2), i rollen som Carters lillebror, att unga amerikanska män inte har ett komiskt anslag som är förenligt med min humor. De är hemska!

acod 04

A.C.O.D. är trots den mer än lovligt lättsamma tonen en ganska fin film. Den har en infallsvinkel på skilsmässa som jag inte direkt sett tidigare. Jag har kommit upp i den åldern när kompisar börjar separera eller krisar i sina relationer. Som utomstående betraktare undrar jag hur deras barn kommer att påverkas av konflikterna. I A.C.O.D. menar de att det är först i och med 70-talisterna vi i stor utsträckning får se hur en skilsmässa påverkar barnen som vuxna. Jag orkar inte leta upp någon statistik, men det låter rimligt.

A.C.O.D., reviewed by Mattias Berg on 2014-03-26T07:00:41+00:00 rating 2.5 out of 5

Publicerad den 26 mars, 2014