A Dangerous Method
Rating: 3.5/5 (2 votes cast)

A Dangerous Method

Att ha komplex eller för stort ego är uttryck som vi alla använder i vårt dagliga språk. Att orden för 100 år sedan uppfanns av Freud och Jung och då ansågs kontroversiella ser vi inga spår av idag.

Att David Cronenberg skulle ta sig an ett historiskt drama kring de historiska personerna Sigmund Freud (Viggo Mortensen) och Carl Jung (Michael Fassbender) var kanske en överraskning för några. Samtidigt var det på sätt och vis oundvikligt eftersom det ligger i linje med de teman som alltid intresserat Cronenberg – sexualitet, rationalitet och människan psyke.

Psykoanalysen var under utveckling av Freud som var ensam pionjär inom området. Att hela med hjälp av endast samtal var något som det fnystes åt av hans kollegor som inte alls gillade att han kopplade allt till sexualitet. Läkaren C. G. Jung är en av de första som provar den nya metoden på en ny patient, ryskan Sabina Spielrein (Keira Knightley), samtidigt som det blir en utmärkt anledning till att starta en bekantskap med professor Freud.

Att Freud och Jung banade väg för dagens psykoanalys och ”coacher” är självklart. Att prata ut med någon under sitt liv har nästan blivit mode. Ja, nästan som ett steg i sig i självutvecklingen. I filmen liknar Freud deras upptäcktsfärd in i människans mörkaste hörn vid Columbus landstigning i den nya världen. Han visste att han hittat något nytt men inte vad. Freud vet att han har hittat något som är viktigt att studera. Det är också intressant ur ett historiskt perspektiv att jämföra de två eftersom båda på sätt och vis inte var så framgångsrika. Columbus var inte först att landstiga i Amerika och Freuds teorier har idag ingen bäring eftersom de ersatts av teorier med bättre bevis. Samtidigt har de båda vidgat våra vyer.

Cronenberg gör ett mästerligt kostymdrama kring triangeldramat Jung, Spielrein och Freud. Ni som känner er Cronenberg kanske undrar om det finns utflippade drömsekvenser med tanke på temat. Svart är nej och Cronenberg håller sig, precis som i Eastern Promises och A History of Violence, helt till verkligheten. Freud och Jung är rationella forskare, en karaktärstyp som Cronenberg gärna återkommer till i sina filmer och det märks att han gillar diskussionerna som de för i utforskandet av psykoanalysen.

Keira Knightley som fick sitt genombrott i Bend it Like Beckham gör en prestation som överglänser allt hon gjort innan. Det är lätt att avfärda henne och säga att hon bara är med i filmen för att hon är vacker. I A Dangerous Method är hon inte vacker utan snarare motsatsen. Hon ger genomgående ett nervöst intryck förutom när hon vränger ut och in på sin kropp likt Gollum när hon gestaltar Sabinas själsliga inferno. Hon har hemska ticks och ser plågad ut mest hela tiden. Inget mindre än en fantastisk rolltolkning som förtjänar all lovsång.

Fassbender är bra i sin tolkning av den strama Jung som försöker kontrollera sina känslor och begär. Mortensen å andra sidan ger Freud ett självsäkert lugn likt en fadersgestalt. Det är ändå så att det bubblar en neuros under ytan och Mortensen är perfekt i nyanserna genomgående i filmen. Vincent Cassel är med på ett litet hörn och är väldigt bra även han som charmig enfant terrible. Men det är ändå så att Keira Knightley stjäl varende scen hon är med i.

A Dangerous Method är inte en film för alla och inte en typisk Cronenbergfilm, om det nu skulle finnas en sådan. Dialogen och dynamiken karaktärerna emellan är det som är i fokus och det skrämmer säkerligen bort en del. Själv blev jag bara mer nyfiken kring idéerna som presenteras och funderar över vad som egentligen står i Freuds bok Drömtydning från 1900. Boken som är katalys till psykoanalysen där han argumenterade att drömmar går att tolka och förstå. Cronenberg styr med berättelsen formidabelt och kompletterar en lucka i min kunskap kring närtida historia och vetenskap.

Rating: 3.5/5 (2 votes cast)
A Dangerous Method, reviewed by Mats Lundberg on 2012-11-28T07:00:21+00:00 rating 4.0 out of 5

Publicerad den 28 november, 2012