A Merry Christmas Miracle

A Merry Christmas Miracle

bild3

En jul utan filmer som hör högtiden till är som svensk sommar utan regn. Det finns många gamla klassiker som håller än idag, något som är svårt att sätta fingret på hur det kan vara så. A Merry Christmas Miracle kommer jag garanterat se om nästa jul.

Boyd Mitchler (Joel McHale, Den Stora Jakten) är en familjefar som håller julen varmt om hjärtat och vill att hans son verkligen ska tro på tomten, något som Boyd inte fick för sin far (Robin Williams, Döda Poeters Sällskap) som förstörde hans barndom med att tomten var ett as och inte finns på riktigt. Boyd har inte haft kontakt med sin far i vuxen ålder eftersom han bland annat anser att han förstört hans barndom. Då det visar sig att hans lillebror har fått barn och ska döpas på julafton så måste Boyd återigen fira jul med sin far. Han glömmer dock sin sons julklapp hemma och han måste nu hinna hem och hämta sin fina julgåva. Det uppstår problem med bilen och hans far kommer till undsättning. Hur ska denna jul sluta?

bild2

Det finns mängder av julfilmer, många bra och många riktigt, riktigt dåliga. A Merry Christmas Miracle sätter sig i det förstnämnda facket. Om vi ska namedroppa några andra filmer som direkt platsar där så finns bland annat Ensam Hemma 1 & 2, Polarexpressen, Love Actually och Ett Päron till Farsa Firar Jul. I det andra facket, bland de riktigt dåliga julfilmerna finns mängder av filmer jag valt att radera ur mitt minne, men bland annat Lycka till Charlie – Road Trip, Nu är det Jul Igen 2 & 3, Fred Claus och Jack Frost.

Det känns som att filmen är ganska kort, men den hinner framkalla många skratt under tiden. Speltiden ligger på cirka en timme och tio minuter. En bra längd för denna film, då den håller ett perfekt tempo hela filmen utan att gå till överdrift. Skådespelet är lysande, som i många andra fall, av Robin Williams som bitter surgubbe. Även de andra skådisarna fungerar bra. Barnskådespelarna som annars brukar kunna misslyckas med inlevelse gör här ett riktigt fint jobb och det känns gediget.

bild1

Filmen har en lagom dos julfeeling, inte full av massa julsånger och krimskrams. Den är lättsam och kan utan några problem ses emellan allt julstök. Humorn finns där i lagom mängd och manuset är bra.

A Merry Christmas Miracle, reviewed by Fredrik Nyström on 2015-01-21T17:35:35+00:00 rating 3.0 out of 5
Fredrik Nyström
Hälsingepojk som blev skåning. Ser gärna en skitrolig komedi eller en sprängfylld actionrulle. Försöker lära mina två barn att uppskatta Disney och Pixar, utan framgång. "I don't need you to tell me how fucking good my coffee is, okay? I'm the one who buys it. I know how good it is."
Fredrik Nyström

Latest posts by Fredrik Nyström (see all)

Publicerad den 21 januari, 2015