A Streetcar Named Desire

Marlon Brando och Vivien Leigh drabbar samman i en Elia Kazan-klassiker. Denna flerfaldigt Oscarsbelönade film har kommit i en fin Blu-ray utgåva med mycket extra godis.

Blanche (Vivien Leigh), en kvinna från en fin familj i amerikanska södern reser till New Orleans för att söka upp sin syster Stella (Kim Hunter) som bor med sin man Stanley (Marlon Brando) i några av de mindre fina kvarteren. Det blir snart tydligt att Blanche och Stanley inte drar jämnt och konflikter blossar upp hela tiden. När Stanley frågar runt lite om Blanche kommer mörka hemligheter fram och familjens rikedomar verkar vara borta.

När det gäller skådespeleriet är jag väldigt osäker. Jag tycker Marlon Brando i den här rollen är lite för explosiv och saknar mellanlägen, han är antingen av eller på vilket är lite tråkigt. Detta är blott hans andra film så han hade nog inte lärt sig nyansera sitt skådespeleri. Men svårast har jag för Vivien Leigh och det beror mycket på att jag inte vet hur jag ska tolka hennes rollprestation. Antingen spelar hon över något enormt och gör en hysterisk tolkning av sin karaktär som är rent ut sagt jobbig och outhärdlig eller, en teori som min sambo förespråkar, så är hennes karaktär en teatralisk kvinna som är på detta sätt – överspänd, manipulativ och teatralisk. Problemet är att man aldrig får se Vivien Leighs karaktär i en miljö eller scen där hon är annorlunda. Jag hade mycket svårt för henne i denna film, vilket tyvärr till del förstörde min filmupplevelse. Men en Oscar belönades hon med, vilket även de två birollerna fick. Klart bäst i ensemblen är Karl Malden som gör en bra och trovärdig rolltolkning som Stanleys kompis och Kim Hunter som systern.

För regin står Elia Kazan som utöver denna klassiker kan skryta med att stå bakom Storstadshamn och Öster om Eden. Bland extramaterialet får man stifta närmare bekantskap med honom i en dokumentär på dryga timmen. Detta är en av sex rejäla dokumentärer på denna utgåva. Det är också med två dokumentärer som behandlar berättelsen i dess Broadway- respektive Hollywoodversion, en handlar om Marlon Brando, en om musiken och slutligen en om censuren och filmens tema.

När det gäller bild och ljud finns inget att klaga på med tanke på de dryga 60 år som gått sen filmen gjordes. Det är en bra, tydlig bild med fin svärta och monoljudet kommer fram bra.

Rating: 4.0/5 (4 votes cast)
A Streetcar Named Desire, reviewed by Roney Lundell on 2012-07-05T07:00:08+00:00 rating 3.0 out of 5

Roney Lundell

Sthlmare vars puls ökar av Anea, Bladerunner, Caol Ila, Dahlström, England, Fotboll, Gudfadern, Hammarby, iPhone, Japan, KISS, LittleBritain, MontyPython, NewYork, OldBoy, PulpFiction, Qi, Resor, Susanna, ToyStory, USA, Värme, Whisky, X-men, YoungOnes, Zzzz, Åka, Älska, Öl

Latest posts by Roney Lundell (see all)

Publicerad den 5 juli, 2012