A Very Harold & Kumar Christmas

Så var det dags för den tredje filmen om Harold och Kumar, de pårökta unga vuxna som i första filmen blev sugna på en särskild hamburgerrestaurang och i den andra fördes till Guantanamo Bay. Även denna film är skriven av karaktärernas skapare Jon Hurwitz och Hayden Schlossberg, men då de fick erbjudandet om att regissera American Pie: Reunion blev detta långfilmsdebut för Todd Strauss-Schulson som mest gjort humor för webben innan.

Medan Kumar fortfarande lever det höga livet har Harold gift sig med sin Maria, äger ett hus och har kommit en bra bit i sin karriär. På grund av deras helt olika livsstilar har de glidit ifrån varandra och inte ens träffats på flera år. Då ett paket adresserat till Harold kommer till Kumar får julhelgen börja med en resa till förorten och Harolds villa. Han presenterar gåvan, en gigantisk joint, för Harold som slutat och tackar väldigt mycket nej. Oturliga omständigheter gör att jointen bränner upp granen som odlats fram i åratal av Harolds svärfar (Danny Trejo, ni förstår problemet). Det är nu upp till Kumar att se till att Harold har en identisk gran innan fru, svärfar och resten av Harolds nya familj kommer hem från midnattsmässan. På vägen lyckas de få ett pris på sitt huvud av den ryska maffian i form av Sergei Katsov (Elias Koteas) och givetvis korsas deras väg återigen av ”världens största kvinnokarl” Neil Patrick Harris.

Bäst är som vanligt John Chos och Kal Penns personkemi som Harold och Kumar. Det var en suverän idé redan från början att för en gångs skull låta två minoriterer (koreansk amerikan respektive indisk amerikan) för en gångs skull leda en film, istället för att endast vara ”sidekicks”. Dessutom i en film som var riktad mot en betydligt större publik än bara minoriteterna i fråga. Jag brukar allt som oftast ha problem med komedier där marijuanan får stå i alltför stort fokus, men det har jag aldrig haft med Harold & Kumar. Även i den första uppföljaren, där man verkligen överdrev konceptet, var det aldrig drogerna som drev handlingen framåt utan med mindre justeringar skulle filmen vara lika rolig utan detta tema. I denna tredje del har gräset fått ta ännu ett steg tillbaka och det är möjligtvis 3D-effekterna (ej tillgängliga på recensionsutgåvan) som skulle kunna tilltala de som ser filmen påverkade. Dessa effekter är nämligen väldigt mycket i ditt ansikte även i 2D då filmen, samtidigt som den är en del av den, parodiserar den nuvarande 3D-vågen.

I rollen som Kumars nya rökarkompis Adrian ser vi Amir Blumenfeld som regissören tagit med sig från internetvärlden och den omåttligt populära sajten CollegeHumor.com. Likt Dax Shepard som gick från MTV-serien Punked till vita duken, visar han att steget mellan dolda kameran till dyraste kameran ibland kan ske helt tröskelfritt. Danny Trejo skulle jag gärna se spela mot karaktär någon gång, men detta är inte filmen för det så han är som hämtad från någon av sina mer våldsamma filmer. Elias Koteas är nästan alltid sevärd och så även här även om han spelar en karbonkopia av Mark Strongs karaktär i Kick-Ass. Roligast av sidokaraktärerna är Neil Patrick Harris som denna gång skämtar med sig själv på en ännu högre meta-nivå än tidigare. Filmen påstår nämligen att när verklighetens Harris klev ut ur garderoben för några år sedan, var det endast för att få ligga med ännu fler tjejer. Inte sedan genialiska Bob Saget gjorde det i Entourage har någon vågat spela sig själv som ett så stort svin som How I Met Your Mother-stjärnan gör här.

Amerikanska julfilmer är generellt snabbproducerade, taffligt skrivna ekonomirapporter mer än sevärd underhållning. A Very Harold & Kumar Christmas är ett trevligt undantag då den är i ungefär samma klass som de tidigare filmerna i serien och lär ha betydligt längre livslängd än julpappret den förhoppningsvis kommer till dig i.

Rating: 3.3/5 (4 votes cast)
A Very Harold & Kumar Christmas, reviewed by Rikard Eriksson on 2012-12-24T07:00:56+00:00 rating 3.0 out of 5

Rikard Eriksson

Vacker som en dag och analyserar filmer ned på hink-och-spade-nivå. Jag är recensenten som aldrig skulle tveka på att röja en viktig reflektion ur världen om den hamnar mitt emellan två meningar som rimmar. Filmer jag tycker om att se är inte det välpolerade biojunket, utan de kanske är lite trubbiga i kanterna… eller bara trubbiga.

Latest posts by Rikard Eriksson (see all)

Publicerad den 24 december, 2012