A walk among the Tombstones

A walk among the Tombstones

A Walk Among The TombstonesEn modern deckare med en tydlig film noir-känsla hur låter det? Scott Frank skrev manus för femton år sedan, därefter har det varit på gång att filmas flera gånger, bland annat med Harrison Ford i huvudrollen. Till slut så bestämde sig Frank för att filma det själv med Liam Neeson istället.

Matthew Scudder är en före detta alkoholist och polisdetektiv. Efter en tragisk olycka sa han upp sig och blev icke licensierad privatdetektiv, som han själv säger ”jag gör tjänster åt folk och ibland ger de mig gåvor för det”. En kväll så kommer en kille från hans Anonyma Alkoholist-grupp fram till honom och frågar om han kan hjälpa dennes bror. Matthew följer med och det visar sig att brodern, Kenny Kristo, är knarklangare och hans fru blev kidnappad igår. Trots att Kristo betalade pengar så blev frun dödad och nu vill han ha Matthews hjälp att hitta dem som gjorde det. Först tackar han nej men efter att ha fått lyssna på när kidnapparna torterar Kristos fru går han med på det. Snart upptäcker han att hon inte är den enda som har blivit mördad som är ihop med någon som är ihopkopplad med narkotika.A Walk Among The Tombstones

A walk among the Tombstones är ingen komplicerad film, det finns inga oväntade vändningar, efter 45 minuter har Scudder och publiken listat ut det mesta och sedan är det bara att lägga klart pusselbitarna, hitta skurkar och utkräva rättvisa av Kristo. Så enkel är filmen. Samtidigt är det resan dit som gör det hela värt att se. Scott Frank spelar på rätt strängar och man kan ana ett finmaskigt nät som ligger där med poliskorruption, hänsynslösa seriemördare som utnyttjar drogbaronernas rädsla att gå till polisen samt folk som vill väl men inte kan se bortom sin egen näsa. Problemet blir bara att vi har sett det så många gånger förut och det finns inte den riktiga kyla som filmen hade behövt. Ni som sett mycket film noir vet jag menar, en hjälte som egentligen inte bryr sig om sin klient men gör saker för att det är ”den rätta saken att göra” (som Sam Spade uttryckte det en gång). Filmen hade mått bra av att ytterligare sjunka ner i film noir-träsket, jag tror att det hade kunnat bli en ännu bättre film då.

Kanske är det på grund av regissören Scott Frank. Frank har skrivit manus till Malice, Get Shorty, Out of Sight, The Lookout (som han själv regisserade) så han kan genre mycket väl. Men han är ingen Steven Soderbergh eller Barry Sonnenfeld. Manuset som skrevs i samma veva som Out of Sight känns bra och det finns goda idéer men det hade behövt en annan regissör som kunnat förvalta detta på ett bättre sätt. Liam Neeson är som vanligt sevärd i huvudrollen och spelar numera sin patenterade variant av killen från Taken. Inget fel med det, han kan sin karaktär väl och gör den bra. Dan Stevens fortsätter att bryta sig bort ifrån Downton Abbey så långt det går genom att spela knarkkung och han gör det faktiskt helt okej, det finns en nerv till hans karaktär. Men han står sig slätt mot Neeson i scenerna de har tillsammans.A Walk Among The Tombstones

Klichéerna staplas på varandra i filmen, men det är faktiskt lite vad jag förväntade mig här också. Det är inte meningen att vara någon film som bryter ny mark utan en mörk deckare med allt vad det innebär. Och när klichéerna utnyttjas på rätt sätt så behöver de inte vara något dåligt. Här är det ett medvetet drag för att återkalla en stämning som fanns i filmer från 40-talet och det fungerar väl. Fotot i filmen av Mihai Malaimare Jr är utsökt, det var länge sedan New Yorks gator såg så bleka och grå ut när regnet slickar dem. Det tillsammans med musiken av Carlos Rafael Rivera skapar en fin stämning som håller genom hela filmen. Dock känns slutet något otillfredsställande och jag hade gärna sett en snyggare avrundning.

A walk among the Tombstones är inte någon av Liam Neesons bästa filmer men inte en av hans sämsta heller. Resan fram till slutet är väl värd att följa och även om det inte är någon film man går tillbaka till hade jag trevligt för stunden.

A walk among the Tombstones, reviewed by Pär Wirdfors on 2015-02-15T09:00:06+00:00 rating 3.0 out of 5

Publicerad den 15 februari, 2015