About Time
Rating: 3.7/5 (3 votes cast)

About Time

bild3

Du har förmågan att resa bakåt i tiden. Inte längre än din egen födsel. Du har förmågan att göra något dumt, gå in i en garderob, knyta nävarna och återuppleva samma situation en gång till och ändra det du gjorde fel. Jag har tänkt på vad jag skulle göra, men jag kommer inte på något, jag vill leva i nuet. Vad skulle du göra?

Tim är en helt vanlig kille på 21 år som lever ett helt vanligt liv i en engelsk småstad. Nu när Tim är myndig, berättar hans far en familjehemlighet. Alla män i släkten har förmågan att resa i tiden. De kan resa tillbaka i tiden för att, till exempel, rätta till saker och ting. Det enda de behöver göra är att ställa sig i ett mörkt, litet utrymme, knyta nävarna, blunda och tänka tillbaka på den tid de vill gå tillbaka till. Tim reser till London och blir inneboende hos en bekant till familjen, Harry, som är teaterregissör. En kväll träffar han kvinnan i sitt liv. De byter telefonnummer och planerar att ses igen. Samtidigt uppstår kaos på Harry’s senaste drama när huvudkaraktären glömmer de viktigaste replikerna i sin dialog. Tim reser då tillbaka i tiden för att tipsa skådespelaren om att läsa på en extra gång. Det blir succé. Men vad hände då med kvinnan i hans liv? Telefonnumret finns inte kvar och nu måste Tim leta rätt på henne igen.

bild4

Precis som Notting Hill och Love Actually är detta en varm, romantisk komedi som greppar tag i tittaren omgående, tack vare alla charmiga karaktärer och den mjuka humorn. I rollen som den vardagliga, inte speciellt annorlunda Tim, ser vi Domhnall Gleeson (Anna Karenina) och kvinnan i hans liv, Mary, spelas av amerikanska Rachel McAdams (Passion). Tillsammans lyckas de framstå som det perfekta paret och är som ler och långhalm. I övriga roller ser vi Bill Nighy (Page 8) som fadern. Inte någon stor roll, men gör ett bra jobb som den lättsamme, lite smått knasiga familjefadern. I en liten, liten sekvens ser vi även den svenska skådespelerskan Amanda Renberg (Vittra) som ”Beautiful Girl in Gallery”. Alltid lika roligt att se svenska skådespelare i utländska filmer, oavsett om det är större eller mindre roller.

Fotot i filmen är bra och de har lyckats fånga den härliga idyll som speglas i filmen. Av någon anledning blir jag alltid sugen på en resa till England efter att ha tittat på filmer från landet. Fantastisk natur, gamla, fina hus och intressanta människor, vilket det finns gott om i About Time. Det finns många likheter till manusförfattarens tidigare verk. En brittisk man förälskar sig i en amerikansk kvinna, har en småknasig familj och en udda sidekick. Denna historia har alltså gjorts många gånger förr, men ändå lyckas filmen trollbinda tittaren från första stund.

bild2

Tidsresor i film är, även det, något vi sett otaliga gånger tidigare, och som oftast blir väldigt rörigt att hänga med i. Till en börjar fungerar det ganska bra, då Tim bara kan resa bakåt i tiden, men inte framåt, och man kan lätt hänga med i svängarna. Men det rörs till mot slutet av filmen. Man vet inte vad som är när och hur det blir när det kan vara som det skulle vara. Ja, en rörig mening, men ni fattar poängen. Gillar ni Richard Curtis tidigare verk så kommer ni uppskatta About Time med sin vardagliga humor och romantiska inslag.

Rating: 3.7/5 (3 votes cast)
About Time , reviewed by Fredrik Nyström on 2014-04-07T07:00:00+00:00 rating 3.0 out of 5
Fredrik Nyström
Hälsingepojk som blev skåning. Ser gärna en skitrolig komedi eller en sprängfylld actionrulle. Försöker lära mina två barn att uppskatta Disney och Pixar, utan framgång. "I don't need you to tell me how fucking good my coffee is, okay? I'm the one who buys it. I know how good it is."
Fredrik Nyström

Latest posts by Fredrik Nyström (see all)

Publicerad den 7 april, 2014