Abraham Lincoln: Vampire Hunter 3D

Abraham Lincoln har på otaliga sätt gestaltats och tolkats genom de senaste århundradena. Aldrig tidigare har han gestaltats som en vampyrjägare. Vi får ta del av Abraham Lincolns uppväxt och livsöde. Det han får uppleva som barn blir hans livslånga kamp.

Det syns verkligen att Tim Burton har producerat och att han har satt sin stämpel på den här filmen. Ja, gott folk, det är en skruvad fantasyvärld som rullas upp framför dina ögon på den stora vita bioduken. Det är en fröjd för ögat att få se 3D-effekterna när Abraham Lincoln svingar sin yxa och vampyrerna faller. Det har inte sparats på varken vapen eller blod, när jakten på vampyrerna intensifieras  Varför inträffade inbördeskriget i USA? Denna film ger en alternativ vinkling till varför det inträffade och vad den verkliga orsaken var. Då mina kunskaper om historian runt personen Abraham Lincoln tryter kan jag inte avgöra exakt vad som är rätt och riktigt, men filmmakarna har fritt tagit vissa bitar runt Abrahams Lincolns liv och levene och ändrat och skruvat på för att få fram historian i filmen. Eftersom det är en fantasyvärld är det självskrivet att alla delar inte är sanna.

Hans mentor är Henry Sturges (Dominic Cooper) en ensamvarg som söker en vampyrjägare och finner denne i Abraham. Varför tar inte Henry upp kampen själv mot vampyrerna? Mystiken tätnar runt Henry! Vår hjälte Abraham Lincoln, går mot Henry Sturges råd, inga vänner, inga kvinnor och framför allt ingen uppmärksamhet. Ty livet som vampyrjägare skall vara ensamt. Den unge Abraham Lincoln inser tämligen raskt att detta inte är hans väg. Vid alla mäktiga mäns sida står en stark kvinna brukar talesättet säga. I det här fallet är det Mary Todd Lincoln (Mary Elizabeth Winstead), som träffar den unge Abraham Lincoln. När han jobbar som butiksbiträde. De fattar snabbt tycker för varandra och Mary Elizabeth Winstead gör en mycket trovärdig rolltolkning som fästmö och sedermera hustru till Abraham Lincoln. Adam (Rufus Sewell) är en av de äldsta vampyrerna, den starkaste och mäktigaste av de alla. Adam önskar skapa en vampyr nation, och det vill både Abraham och Sturges motarbeta. Ja det är en kamp mellan det onda och det goda, vem skall vinna?

Den ryske regissören Timur Bekmambetov har hållit sig till sitt skrå av vampyrtema då han har gett oss filmer som Nightwatch och Daywatch. Det är en underhållande film, det är mycket specialeffekter och de har lagt ner mycket tid på 3D-effekterna och det märks. Den här filmen har gått från “reglerna” som skapades i legendariska filmer så som Nosferatu (1922) eller Dracula (1992). I denna film är det andra “regler” gäller exempelvis ett bett från en vampyr gör att du dör en smärtsam död. Ett annat exempel är att en vampyr kan inte döda en annan vampyr. Som de säger i filmen – endast de levande kan döda de döda. För oss som “lärt” oss tidigare film reglerna/lagarna känns det här aningen svårt att svälja, men vem har rätt? Det har helt klart kommit en ny generation av vampyrfilmer!

Det här är en film som garanterat kommer leta sig in i min filmsamling!

Rating: 3.5/5 (2 votes cast)
Abraham Lincoln: Vampire Hunter 3D, reviewed by Thomas Eiderman on 2012-07-29T12:00:12+00:00 rating 3.5 out of 5