Age of the Hobbits
Rating: 3.0/5 (4 votes cast)

Age of the Hobbits

Fick du inte nog av kortväxta hjältar efter julens überlånga Hobbit: En oväntad resa? Har du abstinens och bara måste få din fix av hobbitar? Du struntar i vilken kvalité manus, budget eller skådespelare håller, bara det är hobbitar, för det är lååångt till nästa jul och Hobbit: Smaugs ödemark. För er hobbit-junkies finns det hjälp att få! Age of the Hobbits kan vara er räddning!

De fredliga vegetarianerna hobbitarna lever i harmoni tills en dag då de plötsligt blir attackerade av blodtörstiga kannibaler från bergen. Många hobbitar blir bortrövade däribland den unge hobbiten Gobens mamma. Goben, tillsammans med sin far Tak-Tek och syster Omi ger sig av efter kannibalerna för att rädda sin partner och moder. Vägen till kannibalernas berg går igenom jättarnas land och hobbitarnas prövningar blir allt svårare men de blir vänner med en grupp jättar som bestämmer sig att hjälpa dem och med list och kunnande når de kannibalernas grottor, men är de i tid?

Oj, var ska jag börja? Det är så mycket kring denna film som är mer eller mindre rubbat. Ta bara det faktum att filmen började reas ut en vecka efter release! Sen har vi omslaget vars framsida är ett collage gjort utifrån någons fantasi om hur denna film skulle kunnat se ut om den hade haft en bra mycket större budget och faktiskt en annan story. För det första har vi mannen i kåpan med kniven som uppenbarligen är en av filmens centralfigurer då han är både störst och centralt placerad på omslaget. Men det finns ett litet problem, jag som sett filmen har ingen aning om vem denna man är. Den som borde varit avbildad, om man nu ville ha ledaren för de onda kannibalerna, är en kvinna men hon hade varken kniv eller kåpa (se sista bilden i recensionen). De eldsprutande drakarna lyser också med sin frånvaro i filmen, visst finns det drakar men de är antingen halvtaskigt animerade eller uppförstorade vanliga ödlor och de kan varken spruta eld eller orsaka vinddrag för när de flaxar med sina vingar och lyfter från marken rör sig inte ens gräset eller de nedfallna löven. De är inte vidare farliga i strid heller för människorna bekämpar framgångsrikt dessa elefantstora bestar med kastspjut. Just striderna är inledningsvis helt katastrofala! De blir lite bättre allt eftersom filmen lider, men i början är de snarare underliga än dåliga. I filmens första scener attackerar kannibalerna hobbitarnas by och denna strid gestaltas mest som att kannibaler och hobbitar springer runt tillsammans, det ser jättefånigt ut. Att sen kannibalerna har vassa löständer i överkäken som står ut i en underlig vinkel gör dem allt annat än skräckinjagande, de ser riktigt löjliga ut.

Filmens slogan är ”They’re not J.J.R. Tolkien’s hobbits… they’re real.” men samtidigt proklamerar baksidan att detta är ett episkt äventyr som inspirerats av Tolkiens värld. Jag kan då inte se något med Age of the Hobbits som nödvändigtvis inspirerats från Tolkien annat än att de kallar de kortväxta för hobbitar och ett par jättespindlar, ja och då det faktum att hjältarna vandrar en massa, typ mer eller mindre hela filmen. Det som jag snarare tror har väckt idén att göra denna film är den arkeologiska upptäckten som gjordes 2003 i Indonesien när man hittade skelett från ett kortväxt människosläkte, Homo Floresiensis som ska ha levt där för så sent som 12.000 år sedan. Dessa människoliknande varelser kallades bland annat för hobbitar när nyheten spreds över världen som då var i värsta Sagan om Ringen-febern. Det står nämligen något i början av filmen om att den utspelar sig i Indonesien för 12.000 år sedan. Och då fanns det ju drakar i Indonesien, man har bara inte hittat skeletten ännu. Det hela är så uppenbart – man hoppas få sig några mindre pålästa köpare, som farmor som köper fel Hobbitfilm till barnbarnet, vilket drama det kan bli på kalaset.

Skådespeleriet är ett kapitel för sig. De största ”stjärnorna” är Bai Ling (The Crow, Anna and the King, Sky Captain and the World of Tomorrow och Three Extremes) och Christopher Judge (The Dark Knight Rises och Stargate) som spelar jättar (dvs normalstora människor) som hjälper hobbitarna mot kannibalerna. Jättarna verkar vara en genetiskt sprid grupp med anlag från många delar av vår värld. Övriga roller spelas antingen av lokalbefolkningen i Kambodja där filmen spelats in eller av kortvuxna. Jag undrar om inte alla kortvuxna också är från Kambodja och att man helt enkelt samlat alla Kambodjas kortvuxna till denna film. Alla dessa lokala förmågor har dubbats, hela tiden med lite osynk, av någon engelskspråkig förmåga. Kannibalerna uttrycker sig mest enstavigt eller i bästa fall fåordigt medan hobbitarna styltigt säger en massa klyschor. Just hobbitarnas skådespel känns mest som att de ställer upp sig och gör sina rörelser och drar iväg sina repliker utifrån någon snabb beskrivning.

Det finns alternativa titlar på detta mästerverk. I USA har den också krängts med titeln Lord of the Elves, vilket inte är något annat än totalt obegripligt. Det finns ju inga alver i filmen. En annan alternativ titel i USA var Clash of the Empires vilket också är en galen titel då de tre grupper som man får möta i filmen max består av några dussin individer var, den känslan får man i alla fall. Orsaken till detta är att Warner Bros. med flera på olika sätt försökt stoppa Age of the Hobbit och de har haft viss framgång då filmens släpp fick skjutas upp och promotionsmaterialet fick ändras. Så sent som den 28 januari 2013 (en vecka före releasen i Sverige) gjordes nya ansatser till att stoppa filmen då den skulle kunna förvirra konsumenterna. Oavsett titel ska du bara se Age of the Hobbits om du lider av den abstinens som beskrevs i denna recensions ingress.

Rating: 3.0/5 (4 votes cast)
Age of the Hobbits, reviewed by Roney Lundell on 2013-02-12T12:00:36+00:00 rating 0.5 out of 5

Roney Lundell

Sthlmare vars puls ökar av Anea, Bladerunner, Caol Ila, Dahlström, England, Fotboll, Gudfadern, Hammarby, iPhone, Japan, KISS, LittleBritain, MontyPython, NewYork, OldBoy, PulpFiction, Qi, Resor, Susanna, ToyStory, USA, Värme, Whisky, X-men, YoungOnes, Zzzz, Åka, Älska, Öl

Latest posts by Roney Lundell (see all)

Publicerad den 12 februari, 2013