Aladdin

I skarven mellan 80- och 90-talet samt under en tioårsperiod efter det slog sig Disney tillbaka in som en kraft att räkna med och deras årliga film var en ständig snackis. Tillsammans med Aladdin hör titlar som Den lilla sjöjungfrun, Skönheten och odjuret och Lejonkungen till deras mest älskade någonsin.

aladdin4oi8Jag hade aldrig sett Aladdin innan det var dags att ta itu med den inför denna recension. Detta då jag aldrig haft någon större fascination för Disney utöver det som visas på julafton och i synnerhet inte för de filmer som kommit i deras nya våg under 90-talet. På senare tid har jag försökt täppa till lite luckor och bredda mitt filmtittande genom att bland annat se Peter Pan och Djungelboken med minst sagt blandade upplevelser. Nu börjar jag känna att det kanske får räcka med barnfilmer för min del, då det känns sjukt svårt att hitta intressanta infallsvinklar. På Aladdin var det extra svårt då den egentligen är ganska svår att angripa, men samtidigt inte involverar mig så mycket, just eftersom det är en animerad barnfilm och jag tydligen inte har det rätta barnasinnet kvar.

zXDfhoUQ8LI något slags arabiskt rike försöker sultanens lömske rådgivare Jafar lägga rabarber på en magisk lampa som befinner sig i en underjordisk grotta. Grottan är dock ganska kräsen kring vem den släpper in och det visar sig att endast ”en oslipad diamant” är den som kan räkna med tillträde. Detta visar sig givetvis vara den gatusmarte och sorglöse tjuven Aladdin som försörjer sig med att stjäla mat på basaren tillsammans med sin apa Abu. Av en slump råkar sultanens dotter Jasmine snubbla in i Aladdins liv. Hon har rymt från palatset för att slippa undan tvånget om att hon snart måste gifta sig med någon prins som hennes pappa valt ut åt henne. Ljuv musik uppstår mellan dem trots att klasskillnaderna gör deras kärlek omöjlig. Samtidigt ser Jafar sin chans att få hjälp att komma över lampan som han vet kommer ge honom all den makt han någonsin kunnat önska.

aladdin2gn6Det finns inga uppenbara angreppspunkterAladdin som att den exempelvis skulle vara sådär sexistisk som Disney-filmer brukar kunna vara. Visst, Jasmine är ensam kvinna i filmen och är helt beroende av att någon man kommer och räddar henne. Men det presenteras en kärlekshistoria som inte har undertoner av övergrepp, utan som faktiskt ger karaktärerna tillfälle att fatta ärligt tycke för varandra på någorlunda lika villkor. Dessutom är hon långt ifrån hjälplös, utan visar upp takter ungefär i samma stil som Rapunzel i Trassel. Med Disney-mått mätt är det fullt jämförbart med den aktivism Pussy Riot ägnar sig åt när de inte sitter fängslade i Ryssland. Jag kan inte ens tycka den är rasistisk, vilket är snudd på mirakulöst med tanke på var i världen den utspelar sig och den amerikanska inställningen till arabvärlden i allmänhet. Jag antar att 1992 var ett år då karaktärer i filmer faktiskt fick säga ”Prisa Allah!” utan att alla iblandade hamnade på Guantanamo Bay. Inställningen till den orientalisk-arabiska sagovärld som Aladdin utspelar sig i, känns faktiskt snarare kärleksfull och inte det minsta nedlåtande eller elak.

aladdin1992 evil wizar jafarIstället får jag konstatera att det är en väldigt habil liten film som helt enkelt inte tilltalar mig riktigt. Berättelsen har ett bra drag, trots att den nästan är ovanligt lång för genren med sina 90 minuter. Tempot är högt och äventyret blandas upp med en hel del humor. Anden, som förutom sina magiska krafter får vara den står för skämten, lyckas väl aldrig få mig att skratta, men blir samtidigt aldrig irriterande trots en hel del flamsande. Det måste vara ett ganska bra betyg ändå och jag kan tänka mig att barn kommer att ha väldigt roligt åt honom. Jag tycker även skurken Jafar fungerar som helt onyanserad och maktgalen skurk, som påminner lite om någon som Christopher Lee skulle gjort med bravur. Åtminstone innan han fyllde 80, i en icke-animerad film. Även animationerna håller hög klass och det märks att Disney här börjat dra nytta av de möjligheter som datorer ger. I en flykt på en flygande matta får de verkligen visa upp lite hisnande teknik i miljöer som känns väldigt tredimensionella. Detta utan att det känns för polerat, utan känslan av ett skickligt hantverk av duktiga animatörer finns ändå kvar. Det högupplösta formatet lyfter även fram detaljerna på ett fint sätt, framförallt i scenerna som utspelas i öknen om natten, där sanden glänser i ljuset från de glittrande stjärnorna. Synd att så stor del av filmen utspelas i dagsljus bara.

PfGqIaTuXtDet jag främst har invändningar mot är väl möjligtvis att Aladdin och Jasmine är två lite för perfekta karaktärer, egentligen helt utan svagheter eller skönhetsfläckar. För mig blir det lite svårt att engagera mig fullt ut i att ett sådant Brangelina-par verkligen ska få varandra och hela kungariket på köpet. Sedan är låten de sjunger tillsammans, ”En helt ny värld” på svenska eller ”A Whole New World” på engelska, otroligt motbjudande. Sånginsatserna är lika provocerande sterila, perfekta och själsligt döda på båda språken. För mig brukar sångnumren i sådana här filmer kännas som en handbroms där jag direkt tappar intresset, men här blev det för första gången påfrestande att ta mig igenom.

vlcsnap_2013_03_11_04h25m55s152_largeI grunden handlar Aladdin om frihet och att få känna sig fri från omgivningens krav eller från situationer man inte bett om att hamna i. Runt detta tema har Disney spunnit ett äventyr som garanterat kommer att roa barn lika mycket idag som för 20 år sedan och säkert även om ytterligare 20 år. Mig gav den inte speciellt mycket alls, men jag måste ändå erkänna att den inte har många uppenbara brister och det får väl duga antar jag.

Bilder ©Disney

Rating: 4.0/5 (1 vote cast)
Aladdin, reviewed by Erik Nyström on 2013-11-07T17:00:14+00:00 rating 3.0 out of 5