Alcatraz – The Complete Series

En kompis jag rådfrågade huruvida Alcatraz var värt att ödsla tid på gissade att jag skulle ge den en 2:a i betyg. Jag är uppenbarligen inte lika förutsägbar som vissa gör gällande, dock betydligt mer gnällig än vad man skulle kunna tro. Trots att Alcatraz – The Complete Series bara består av tretton avsnitt var den en plåga att ta sig igenom.

Jag kan se framför mig hur Warner stoppat pressarna på omslaget till denna utgåva när beskedet kom att det inte blir någon andra säsong och bytt ut undertiteln The Complete First Season mot The Complete Series. Påpassligt värre, men det hindrar inte det faktum att detta första säsongen på en nedlagd serie där besvärande många frågor lämnas obesvarade, så på det viset är det ju skönt att den samtidigt var oförmögen att engagera mig nämnvärt.

Att fängelset Alcatraz stängde 1963 då faciliteterna bedömdes vara otjänliga är tydligen inget annat än dimridåer. Vad som egentligen hände är att samtliga fångar tillsammans med vakter och övrig personal en dag försvann spårlöst. Nästan 50 år senare börjar de dyka upp igen, utan att ha åldrats en dag, men fortfarande lika kriminella som då det begav sig. FBI står givetvis inte handfallna, utan en speciellt grupp för att hantera dessa återvändare har satts samman under ledning av Emerson Hauser (Sam Neill) som själv har ett förflutet på fängelset. Nya rekryter blir Rebecca Madsen (Sarah Jones), en ung ambitiös polis vars farfar hör till de återvändande fångarna och Alcatraz-gurun tillika serietidningsfantasten Diego Soto (Jorge Garcia). I takt med att den ena fången efter den andra återvänder till San Francisco för att ställa till oreda tätar mystiken kring vad som egentligen hände på fängelset och varför.

Då idésprutan och efterfrågade regissören J.J. Abrams, i TV-serievärlden mest känd som en av männen bakom LOST, haft ett finger med i skapandet av denna kom jämförelserna att hagla. Vissa tyckte att det var i princip samma serie. Jag håller inte med. Visst, det finns en ö som spelar en avgörande roll i båda, men att jämföra en fängelseö i bukten utanför San Francisco med en ett tropiskt paradis känns föga relevant. Det faktum att båda serierna i stor utsträckning bygger på att etablera ett mysterium är knappast något unikt inom genren. Förutom Abrams namn, att Michael Giacchino står för musiken och att Jorge Garcia dyker upp i bägge ser jag inga likheter. LOST byggde mycket på ett episkt berättande där allt var som en enda lång film, medan Alcatraz snarare påminner om vilken polisserie som helst, med tydligt avdelade episoder, om än med en övergripande intrig som får lite större utrymme. En annan direkt avgörande skillnad är hur otroligt mycket sämre denna är.

Upplägget med att låta en fånge återvända i varje avsnitt, följa denne ställa till med något ofog och sedan bussa våra hjältar på honom var tröttsamt redan innan pilotavsnittet var färdigt. Det blir extremt stelbent och tråkigt att titta på, särskilt när fantasinivån varit så uppenbart låg och detektivarbetet hör till det tråkigaste sedan Bill Cosby försöte sig på detsamma. Man har även valt att parallellt med nutiden följa fångarna under tiden de satt i fängelset under tidigt 60-tal, något som inte alls fungerar. Tillbakablickarna lyckas aldrig växeldra med berättelsen i nutid och inte heller läggs det något pussel av dåtiden sett över flera avsnitt, utan allt känns bara väldigt slumpmässigt och påtvingat. Visst hade en del glimtar av vad som hände innan alla försvann kunnat tjäna ett syfte, men att klämma in lika stor dos med jämna mellanrum i varje avsnitt blir ungefär lika tröttsamt som meningslöst. Karaktärerna är genomgående ointressanta och porträtterade rätt slarvigt, så inte heller där hittar man något att klamra sig fast vid.

Det faktum att den slutar med en cliffhanger vi aldrig kommer få veta fortsättningen på påverkar ju givetvis betyget. Lite som att se en film där de inte orkade spela in slutet ungefär och det blir trots allt lite frustrerande. Även jag aldrig blev ordentligt engagerad fanns det något som kittlade lite i mytologin och mysteriet, men några svar kommer aldrig att serveras. Förutom att det eventuellt hade kunnat finnas potential i att sakta bygga upp något kring det gåtfulla fängelset finns det åtminstone en sak att ta med sig, om man nu prompt känner att man vill se en synnerligen medioker serie utan slut, och det är Jonny Coyne i rollen som fängelsedirektören Edwin James. Han lyckas skapa en serietidningsliknande, lömsk och intressant karaktär som säkert hade kunnat bli något att följa om det nu skulle blivit en fortsättningen som någon tvingat mig att se.

Sammantaget är det dock ingen förlust att Alcatraz hamnade på TV-seriernas elefantkyrkogård. Det naturliga urvalet i form av tittarsiffror skördar ibland helt rätt offer och Abrams får helt enkelt brainstorma fram ett nytt koncept att överlåta på någon annan att försöka ro iland. Det finns inte mycket att anmärka på avseende denna utgåva, förutom det faktum att det är helt meningslöst att köpa den, då titeln The Complete Series egentligen borde kompletteras med ett ”Unfinished” på lämpligt ställe.

Rating: 4.0/5 (3 votes cast)
Alcatraz - The Complete Series, reviewed by Erik Nyström on 2013-02-04T07:00:18+00:00 rating 1.5 out of 5

Publicerad den 4 februari, 2013