Hokus pokus Alfons Åberg

alfons1Jag tror att det är många med mig, som sedan barnsben haft ett positivt förhållande till Gunilla Bergströms Alfons Åberg, via böckerna och/eller kortfilmerna skapade av legendariska Per Åhlins PennFilm, med Björn Gustafsons omistliga berättarröst. Bergströms förmåga att fånga den spännande kärnan som finns i det vardagliga livet ur ett barns perspektiv har gjort att berättelserna levt vidare och fortsatt vara populära, både hos barn och vuxna. 2012 firade Alfons 40 år som litterär karaktär, trots att han funnits med så länge, är Hokus Pokus Alfons Åberg, hans långfilmsdebut. Inte nog med det, det är även första gången som Alfons och de andra karaktärerna får egna röster.

Alfons är sju år, snart åtta. Han vill inget hellre än att få en hund, en alldeles egen hund. Men pappa säger att han är för liten och att det är ett alldeles för stort ansvar för honom. Men Alfons har bestämt sig, han skall spara sin veckopeng och sluta köpa lördagsgodis, så han kan köpa en hund för sina egna pengar. Men en hund är dyr och Alfons behöver komma på ett sätt att få tag på mer pengar. Kanske kan Trollkarlen Gustav, Alfons tidigare granne, vara lösningen? Han kan ju trolla fram både enkronor och femkronor. Kanske kan han trolla fram riktigt stora pengar också? Eller kan han kanske trolla fram vad som helst?alfons2

Filmen Hokus Pokus Alfons Åberg är delvis baserad på boken med samma namn. Men för dryga ut materialet till långfilmslängd vävs även delar från andra Alfons-böcker in, samt en del helt nyskrivet material varav en del är av sång och musikslaget, allt med den största respekten för originalmaterialet. Det blir en lyckad blandning av nytt och gammalt. Även den karaktäristiska looken från de äldre kortfilmerna finns kvar men i lite modernare tappning. Animeringarna är lite mjukare och mer precisa, men det främsta lyftet återfinns nog i färgskalan, som både består av fler och varmare färger. Även musiken är en blandning av nytt och gammalt. Tillsammans med Georg Riedels Alfons Åberg-signatur, hör vi även låtar av Timbuktu och Ane Brun.

Hokus Pokus Alfons Åberg är ett nordiskt samarbete med manus av svenskarna Hans-Åke Gabrielsson och Tora Berg, och regisserad av norskfödde regissören och Oscarsvinnaren Torill Kove. Kove som numera är baserad i Canada vann en statyett 2007 för den animerade kortfilmen Den danske dikteren.

Hur fungerar då en Alfons-film utan Björn Gustafson, eller Jonas Karlsson som ger röster åt karaktärerna (Jonas har axlat Björns mantel i de nyinspelade kortfilmerna)? Faktum är att det fungerar riktigt bra. Markus Engdahl som gör Alfons röst gör en storstilad insats och är en suveränt lyckad casting, långt från de ”vanliga” barnprogrammens ibland påfrestande klämkäckhet. Alfons Pappa spelas av Gustaf Hammarsten (Tillsammans, Bruno). Jag kommer inte riktigt överens med hans insats och hade gärna sett att altmeister Gustafson hade fått göra den rollen. I rollen som trollkarl hör vi rutinerade Per Eggers känd från tv-serier som Goda grannar och Rederiet.alfons3

De flesta av oss kan med största säkerhet minnas både hur man som barn ofta fick höra att man var för liten för det man ville göra just då, samt även minnas hur det var att längta efter något så mycket att det grumlade ens omdöme om vad som var rätt och fel. Precis så är det för Alfons och precis som brukligt i hans värld kommer han själv få reda ut de flesta problemen. Det Gunilla Bergström konsekvent gör i sina böcker om Alfons, är att visa vilken kapacitet barn har när det kommer till konflikthantering och problemlösning. Bara för att barn är barn, så innebär det inte att vi vuxna måste lösa alla deras problem. Med dagens mått mätt kan därför Alfons pappa anses vara lite väl passiv och oengagerad långt i från dagens frenetiskt sopande curlingföräldrar.

Det blir att dra till med en klyscha när jag skall ge ett omdöme till Alfons långfilmsdebut. Filmen är en riktig fullträff och en värdig hyllning till en författare och en karaktär som lyckats vara aktuell i över 40 år. Hokus Pokus Alfons Åberg är en varm skildring av ett barns drömmar och önskningar med lätta stråk av allvar. Orden; en film för hela familjen (där kom klyschan), har nästan aldrig passat bättre in.

Hokus pokus Alfons Åberg, reviewed by Erik Larsson on 2014-03-17T07:00:17+00:00 rating 4.0 out of 5

Erik Larsson

Från att tidigare ha grottat ner mig i allehanda startelvor, laguppställningar och formationer inom de flesta idrotter, går min tid nu istället till att fördjupa mig inom filmens värld.