Allt faller

Utan uppehåll faller regnet, som en påminnelse om att allt faller. Förr eller senare faller det.” – Jonas Gardell, En komikers uppväxt 1992

allt faller 02

Johan Rheborg och Jonas Gardell spelar versioner av sig själva. Deras gemensamma agent Tussan (Marie Göranzon) vill att de ska samarbeta. Detta är ingen av dem speciellt intresserad av, men de stöter ändå på varandra på väntade och oväntade platser.

allt faller 05

Det svenska vemodet är i seriens bästa stunder lika starkt som i Lars Winnerbäcks musik. Jag tror faktiskt att Allt faller och några av Winnerbäcks låtar är de bästa svenska vemodsskildringar som gjorts de senaste tio åren. I Allt faller är det föräldrar på gruppboende, ensamhet på hotellrum, minnesbilder av sin döda pappa, dåligt besökta minnesstunder, tåg som står stilla, tömning av dödsbo och Ett glas öl (av Hasse och Tage) som tar ner mig i det där vardagsallvaret och väcker de mörka men harmoniska känslorna. Det är i allvaret den tänkta komediserien blir rolig på riktigt. Med en ganska okänslig hand slungas tittaren mellan tårar och skratt.

allt faller 04

Om man inte anser att komik och tragik hör ihop kan serien nog innebär alltför tvära kast. När min mamma hörde att jag skulle skriva om Allt faller hade hon följande att säga: ”-Den var lite svår. Jag förstod den inte riktigt och bryr mig inte om att försöka förstå den heller.” Jag vet egentligen inte om det finns så mycket att förstå. Antingen tycker man det är roligt att Gardell måste ta farväl av sin döende mor via sin telefon från ett avstannat tåg eller inte. Men i skrattet finns även tårarna. Man kan både skratta i gråten och gråta i skrattet. Henrik Schyffert har regisserat serien (och skrivit manus tillsammans med Rheborg, Gardell och Ola Söderholm) och fortsätter resan från humorträsket som jag tror började i samband med Fyra nyanser av brunt. I bildernas inramningar finns ibland alldagliga detaljer som helt klart grundar sig i betraktelser från verkligheten. Ett klassiskt konferensbord kanske är det mest typiska och självklara för många människor, men när jag ser fruktskålen och flaskorna med mineralvatten kan jag både hånskratta åt fantasilösheten och känna mig väldigt vemodig. Om det är Schyffert och de andras syfte vet jag inte, men Allt faller väcker dessa känslor hos mig.

allt faller 01

Det finns dock en mindre sympatisk sida i Allt faller som jag har väldigt svårt för. Såväl Schyffert, Rheborg och Gardell tillhör Sveriges komikerelit och då tycker jag att lite ödmjukhet hade varit klädsamt. Man behöver inte sparka på sämre komiker till exempel. Eftersom vi lever i en tid då man förväntas bjuda på sig själv ska alla vara med och skratta även om det är jobbiga sanningar som ska synas i sömmarna. Kändisar som Marcus Birro ska dyka upp och driva med sig själv och jag förväntas sitta och skratta åt hans enorma självironi. Om det varit oetablerade komiker som drev med arbetsgivaren TV4 hade det kanske känts lite modigt att avslöja Parlamentet, men när den här trion gör det vill jag bara skrika att de ska sluta medverka i eländet. Jag tror de hade överlevt den ekonomiska förlusten. Självklart finns finns det en sanning i det som de säger om horeri på TV4 och företagsgig. Men allting verkar grunda sig i en oro för att någon annan ska påtala hur de säljer sig när de ställer upp på dynga och därför berättar de på förhand att de ställer upp på skit för pengarnas skull.

allt faller 06

Om Rheborg och Gardell hade nöjt sig med att driva med sina egna primadonnafasoner och grottat ner sig i allvar hade Allt faller varit en bättre serie. Kändishumorn hade de kunnat lämna till den gudomligt överspelande Marie Göranzon. Den cyniska haggan Tussan döljer även hon ett mörker, men det döljs bakom en hård yta som gärna kränker alla som hon inte kan tjäna pengar på. Hon är hur rolig som helst.

Allt faller, reviewed by Mattias Berg on 2013-08-20T07:00:13+00:00 rating 3.5 out of 5

Publicerad den 20 augusti, 2013