Almost Friends

Almost Friends

almost friends 01

Originaltiteln är Almost Christmas står det i början av filmen. Men enligt IMDb är detta endast en arbetstitel till filmen All Is Bright. Kanske titeln ändrades ännu en gång eftersom den släpptes först i januari i Sverige. Man vill ju inte se en julfilm när man precis hunnit tröttna på julen.

Tjuven Dennis är villkorligt frigiven. Han upptäcker att mycket har förändrats under de fyra åren som han suttit inlåst. Den forna kompanjonen René har ett förhållande med hans fru. Hans dotter tror att han dött i cancer. Det är strax innan jul och René ska åka till New York för att sälja kanadensiska julgranar. Dennis kräver att han ska följa med och försöker se vinsterna med ett hederligt arbete.

almost friends 02

Julfilmer i New York är vackra. Regissören till Almost Friends, Phil Morrison, vill visa en annan sida av New York än den som brukar presenteras i julfilmer. Dennis och René öppnar upp sin verksamhet i de mindre fashionabla kvarteren långt ifrån skyskraporna. Där får de göra upp små eldar som vilka uteliggare som helst. Paul Giamatti (John Dies at the End) är som klippt och skuren för miljön. Han spelar rollen som Dennis och lägger ännu en smått loseraktig karaktär till sitt CV. Det är betydligt svårare att skaka av sig bilden av Paul Rudd (Anchorman) som en helylle romantiker. Han ser ut som en Wall Street-man som ska på maskerad och når aldrig den trovärdighet som hans motspelare gör. Det finns stunder när han försöker spela på sin charm och vara den förvirrade och smådumma karaktär vi är vana att se honom som, vilket inte alls passar in i den här filmen.

almost friends 03

Det är rörande resa som Dennis gör genom filmen. Han tar sina chanser att sno när han kommer åt. Men undan för undan blir han engagerad i julgransförsäljningen och gör insatser för att omsättningen ska bli högre. Sally Hawkins (Blue Jasmine, Submarine) spelar Olga som hjälper honom och blir en sorts moralisk barometer för honom. Jag kan tycka att Hawkins drar sin polska karaktärs accent lite väl långt. Det kanske är det som ska vara komiken i den så kallade komedin. Visst finns det några småroliga inslag i filmen, men jag skulle främst klassa den som ett lågmält och välgjort drama. Det är en film man kan lägga på minnet inför årets julfirande. Den fungerar som en vuxnare och dystrare syskonfilm till Bad Santa. Almost Friends är ingen film som kommer att förändra ditt liv. Men du kommer att få en trivsam stund framför teven.

Almost Friends, reviewed by Mattias Berg on 2014-03-01T07:00:49+00:00 rating 3.0 out of 5

Publicerad den 1 mars, 2014