Alpha Dog

Alpha Dog

alpha-dog-01Vad är det som driver en människa till att mörda någon? Hur långt måste det gå innan man faktiskt börjar tänka i de banorna? Denna film ställer dessa frågor men också så många fler, även om svaren kanske kan te sig tvetydiga.

Johnny Truelove är knappast en gangster även om han och hans polare gärna vill framstå så. De säljer gräs och affärerna är bra men innerst inne är de bara ett gäng unga killar som vill framstå som häftiga. Men det finns orosmoln. Jake Mazursky är en annan smågangster som är skyldig Johnny pengar. Därför har han lovat att fixa en sak åt honom, vilket självklart går åt helvete. Så Jake kommer hem till Johnny och föreslår att han skall få hälften av pengarna, något som gör att Johnny blir ursinnig och hotar att döda Jake. Men Jake är inte den som låter sig hotas utan tar till våld och slår sönder delar av Johnnys hus. Nästa dag råkar Johnny stöta på Jakes yngre bror Zack och bestämmer sig för att kidnappa honom, i hopp om att Jake skall lugna ner sig. Kidnappningen övergår snabbt till en kompisrelation, framförallt mellan Zack och Johnnys högra hand Frankie Ballenbacher, då den femtonårige Zack tycker det är coolt att hänga med äldre killar. Men kidnappning är något som ger livstids fängelse i Kalifornien och ingen av pojkarna är beredda att hamna i fängelse.alpha-dog-02

Baserad på verkliga händelser är Alpha Dog en historia om unga människor som försöker leva upp till ett ideal de sett på tv, via filmer och musikvideos. Men i grund och botten så handlar det också om hur vuxenvärlden inte är medvetna om hur verkligenheten ser ut för ungdomar idag. Gangsterkulturen glorifieras och alla ungdomar i denna film drömmer om att leva det farliga hårda livet som också kan ledda till de stora pengarna. Samtidigt som de vuxna är total frånkopplade och någon uppfostran finns det inte tal om. Det är helt klart att regissören gör en poäng av vuxenvärldens totala frånvaro, i en scen kommer en tjej hem till sin mamma då hon är orolig för Zack, men hon blir snabbt avsnäst av mamman för att hon har stört henne mitt i ett samlag och får dörren igenslagen i ansiktet. Temat går igenom hela filmen, det finns inga förebilder bland de vuxna utan de bär sig lika illa åt som ungdomarna och oftast värre. Det är det centrala temat i filmen och kan på ett sätt förklara en del om varför dessa ungdomar agerar som de gör, de har helt enkelt lärt sig att hantera saker genom att titta på hur deras föräldrar gör och genom att försöka leva upp till sina förebilder. Men samtidigt känns det lite lättvindig. Som att allt skulle bero på ett snett gangsterideal från hiphopmusiken och icke engagerade föräldrar.Alpha Dog

Justin Timberlake, jag vet vad ni tänker men jag blev förvånad över hur bra han var i rollen som Frankie Ballenbacher. Han visar ett stort känsloregister och man kan faktiskt känna hur han bryr sig om Zack och i slutändan vill honom väl samtidigt som han inte vill att hans polare skall råka illa ut. Jag gillade också Ben Foster som den äldre brodern Jake, ett bra porträtt av en yngling som har hamnat helt snett i livet. Emile Hirsch spelar Johnny Truelove och känns också stabil medan Bruce Willis som hans far också var bra. Nick Cassavetes, son till den legendariske John, har med sina tidigare filmer visat att han är en duktig och kompetent regissör. Alpha Dog är en historia som helt klart har berört honom och han försöker genom filmen belysa vad det var som gick fel, utan att lägga skuld på något. Förutom föräldrarna då, det genomgående temat i filmen är att om föräldrarna hade tagit mer ansvar och brytt sig om sina barn hade detta aldrig hänt, men frågan är om det är så enkelt? Dock är filmen mycket bra regisserad och bra skådespelarinsatser höjer trovärdigheten och efter 60 minuter sitter jag där med en klump i magen som bara växer allteftersom jag förstår vart det hela lutar. Och det är filmens stora styrka, att man faktiskt bryr sig om personerna och historien. Den manar till eftertanke och det är något man bär med sig även när filmen är slut.

Alpha Dog är en film som fungerar och samtidigt inte, den har ett intressant budskap och är mycket skickligt gjord. Men samtidigt kan det utanförskap dessa unga människor känner och hur deras föräldrar så oförsiktig lämnar dem vind för våg kännas mycket verklighetsfrämmande. Cassavetes driver helt enkelt sin poäng för långt. Filmen är fortfarande ytterst sevärd men den tappar lite av sin gnista.

Alpha Dog, reviewed by Pär Wirdfors on 2014-06-15T08:08:43+00:00 rating 3.5 out of 5

Publicerad den 15 juni, 2014