American History X
Rating: 4.1/5 (7 votes cast)

American History X

Alla gör vi val. Våra val avgör våra handlingar. Våra handlingar definierar vilka vi är och hur andra ser på oss. Tänk alltid på det. Tro inte att det är någon annan som ansvarar för det du gör.

Derek Vinyard (Edward Norton) är en klipsk ung man. Han har huvudet på skaft, han är smart, vältränad och en naturlig ledartyp. I samband med en brand dör hans far och bitterheten växer sig stark, så stark att den utvecklas till ett regelrätt hat, en främlingsfientlighet som inte lämnar någon tvekan eller minsta utrymme för eftertanke. Som den naturlige ledaren är Derek givetvis idol för sin lillebror Daniel (Edward Furlong). Dereks kvaliteter har inte bara uppmärksammats av hans absoluta närhet utan även av den lokale nazistledaren Cameron Alexander (Stacey Keach). Derek passar honom perfekt. Cameron vill nämligen inte fronta, utan hans grej är mer att hålla i trådarna i bakgrunden. Att verka utan att synas, att vara hjärnan. Allt rullar på tills en kväll när tre färgade män gör inbrott i Dereks bil. Derek tar saken i egna händer och mördar två av männen synnerligen brutalt. Så pass brutalt att följden blir ett treårigt fängelsestraff.

American History X är en modern klassiker och trots att filmen har några år på nacken känns handlingen fortfarande synnerligen aktuell. I takt med ekonomisk kräftgång dyker nämligen alltid främlingsfientlighet upp. Det spelar egentligen ingen roll om vi är i USA eller i en landsortshåla någonstans i Sverige.

Detta är en välgjord film där skådespelarna i de olika rollerna är perfekta. De två huvudrollerna spelas av Edward Norton och Edward Furlong, med en självklarhet som känns in i rummet ut genom rutan. Trots att hela min kropp vrider sig av avsky i scenen där Derek utsätter en av de två biltjuvarna för en speciell behandling, innefattandes en trottoarkant och tänder, kan jag inte låta bli att gilla honom. Jag sympatiserar inte med en endaste atom i hans kropp, men han är ändå fascinerande på ett sätt som får mig att nästan må illa. Just denna scen, som kommer ganska tidigt i filmen, är en scen jag förmodligen aldrig kommer att glömma. Känslan av smärta går rakt ut genom skärmen till mig som tittare. Den scenen gör också att resten av filmen faktiskt blir nästan gemytlig i jämförelse, trots att även det kommande är synnerligen brutalt och läskigt. Ämnet är givetvis värdeladdat. Det var det när filmen spelades in, det är det nu, och det kommer förmodligen att vara värdeladdat under en överskådlig framtid. Åtminstone tyder alla tecken jag ser på det.

Förutom de två Edwardarna i huvudrollerna som verkligen är helgjutna i sina rollprestationer gläder det mig att se Avery Brooks i rollen som professor Sweeney. Han fungerar bra i rollen även om det känns lite som en karbonkopia av hans roll som befälhavare Sisko i Star Trek: Deep Space Nine.

American History X är en gripande och realistisk film, som är lika aktuell idag som då. Kanske går den också att sätta i en svensk kontex, även om vi inte har samma smältdegel av etniciteter som i USA. Strömningarna känns åtminstone i det lilla samhälle där jag bor och jag ser statusuppdateringar på facebook som får mig att inse att även i de lugnaste vatten…

Rating: 4.1/5 (7 votes cast)
American History X, reviewed by Joakim Helmbrant on 2013-01-21T07:00:35+00:00 rating 4.0 out of 5

Publicerad den 21 januari, 2013