American Horror Story – Hela första säsongen

American Horror Storys första säsong är en ojämn berättelse om en familj i kris, som flyttar in i ett hemsökt hus. Det börjar riktigt bra och skräcken är påtaglig samt lite sexanstruken de första avsnitten, men sen börjar serien ändra karaktär. Tyvärr inte till det bättre.

Familjen Harmons flyttar från USA:s östkust till Los Angeles för att försöka laga de sår som finns i familjerelationerna. Pappan har varit otrogen i sorgeperioden efter mammans missfall och deras tonårsdotter håller på att bryta sig loss. De har köpt ett fantastiskt hus till ett ännu mer fantastisk pris. Det kommer snart fram att det i huset skett en hel rad med hemska händelser – mord, självmord, Frankensteinexperiment, mordbrand, illegala aborter m.m. De som dött i huset finns kvar där och livet för de nya hyresgästerna blir allt annat än enkelt.

American Horror Story är ett verk av två av männen bakom Glee, Ryan Murphy och Brad Falchuk. Serien är inne på sin andra säsong i USA och denna box samlar piloten och första säsongens elva avsnitt. Boxen innehåller också ovanligt rikt extramaterial för att vara en TV-serie. Den första säsongen är en avslutad berättelse och säsong 2 berättar om en annan byggnad där de döda stannat kvar.

American Horror Storys grundstomme är att i varje avsnitts inledning börja med en tillbakablick som visar hur någon dör i huset för x antal år sedan. Sedan får vi se hur familjen Harmons och de dödas existenser kolliderar. För varje avsnitt blir ensemblen allt större och relationerna allt mer invecklade och den rena skräcken får allt mindre utrymme. Serien börjar bra och det presenteras ett flertal intressanta karaktärer. Även skrämseltillfällena är flera per avsnitt, men redan efter 4-5 avsnitt börjar kvalitén dala. De första avsnitten är helt okej TV-skräck och det finns en sexuell spänning som skruvar till det. Min sambo är ett bra mätverktyg på skräck, och när hon allt färre gånger går ut ur rummet ju längre serien lider får jag stöd för min känsla. American Horror Storys fokus flyttas allt mer över mot ett invecklat relationsdrama där döda och levande blandas och mindre och mindre utrymme ges till skräck. Även humorns andel växer och förändras stadigt genom serien och mot slutet av säsongen är det mer fånhumor än skräckbaserad humor. Synd!

Seriens styrka är kvinnorna. Jessica Lange gör en fantastisk rolltolkning. Hennes påträngande grannkvinna är kanske den största behållningen under hela säsongen. Även Connie Britton (24 och Spin City) som mamman och Francis Conroy (Six Feet Under) som husan glänser. I rollen som dottern ser vi Taissa Farmiga som nästan debuterar och hon gör så bra ifrån sig att jag ser fram emot att se henne i andra roller. Som kontrast är de manliga skådespelarnas insatser plattare och även om de inte är direkt dåliga så är de klart mindre intressanta än kvinnornas gestaltningar i serien.

Det var lite svårt att sätta ett betygAmerican Horror Story för säsong 1 var väl ojämn. De första 2-3 avsnitten ligger runt en 4 men mot slutet av säsongen är jag mer inne på att ge avsnitten neråt 2. Är den då sevärd? Nja, kanske om man gillar invecklade relationsdramer med skräck och humor inslängt i smeten. Jag kommer i alla fall inte bry mig om att se de följande säsongerna. Dessa är tydligen fristående trots att några skådespelare, bland annat Jessica Lange, dyker upp även i dessa. De har då nya roller.

Rating: 2.0/5 (2 votes cast)
American Horror Story - Hela första säsongen, reviewed by Roney Lundell on 2012-12-04T07:00:15+00:00 rating 3.0 out of 5

Roney Lundell

Sthlmare vars puls ökar av Anea, Bladerunner, Caol Ila, Dahlström, England, Fotboll, Gudfadern, Hammarby, iPhone, Japan, KISS, LittleBritain, MontyPython, NewYork, OldBoy, PulpFiction, Qi, Resor, Susanna, ToyStory, USA, Värme, Whisky, X-men, YoungOnes, Zzzz, Åka, Älska, Öl

Latest posts by Roney Lundell (see all)

Publicerad den 4 december, 2012