American Horror Story – Säsong 2: Asylum

american horror story 2 02

Flera av skådespelarna från den första säsongen av American Horror Story återkommer som andra karaktärer i den andra och fristående säsongen med titeln American Horror Story: Asylum. I Asylum får vi bevittna händelser på en kriminalvårdsanstalt för psykiskt sjuka på det smutsiga 60-talet. Det blir en stor berättelse som sträcker sig ända fram till vår nutid där dåtidens attityder fortfarande har konsekvenser. De övernaturliga inslagen duggar tätt, såväl djävulen, en ängel och utomjordingar får plats. Främst är det dock en historia om människor och bristen på mänsklighet hos auktoriteter som tror sig göra människosläktet en tjänst.

american horror story 2 03

Det är viktigt för skaparna att publiken kan identifiera sig med de intagna på anstalten. Precis som i fängelseserien Oz placerar de några oskyldiga eller ”normala” karaktärer i handlingens centrum som det är ofarligt att känna sympati för. När vi känner att det hade kunnat vara vi som blivit institutionaliserade blir tröskeln till Asylum lägre. Väl inne i serien blir allting mer komplext.

american horror story 2 01

Det visar sig handla om maktspelet och metoderna som användes för att bota psykiskt sjuka på 60-talet. Frälsningen finns i religionen. De troende menar att det som kallas psykisk sjukdom bara är en bortförklaring för det som egentligen är resultatet av synd. Produktivitet, bön och renhet är de tre grundpelarna för ett sunt leverne. Vid avvikelse är det mest effektiva att bokstavligt talat piska synden ur de intagna. Den moraliserande vidskepligheten möter den oetiska vetenskapen i Asylum. Vi bjuds på en hel del magstarka scener när Dr. Arden (James Cromwell, Rodeoprinsessan) genomför sina experiment. Även psykiatrin, psykologin och journalismen är maktfaktorer som får sig några käftsmällar i Asylum.

american horror story 2 06

Inte sedan Twin Peaks eller Lost har jag jag sett en serie där samtliga karaktärer har känts så viktiga för helheten. När karaktärer dör sitter jag och undrar hur serien ska kunna fortsätta. Det kändes så viktigt att alla fanns kvar. Trots alla stickspår (vi får även möta en massmördare och en nazist) jag nämnde inledningsvis blir det aldrig rörigt. Allting fyller sin funktion, men jag hade inte haft någonting emot att slippa de relativt få inslagen som handlar om utomjordingar. I det universum som Asylum utspelar sig i har jag lättare för att acceptera att djävulen existerar än att rymdvarelser kidnappar och utför experiment på människor.

american horror story 2 08

American Horror Story sänds på den amerikanska kanalen FX som verkar vara ett mellanting av kabelkanalerna HBO och Showtime, som säljer in sina serier med svordomar och naket, och de traditionella kanalerna som fortfarande har ett antal ord som inte får sägas i deras program och inte visar någonting naket. På FX sänds även Sons of Anarchy och The Americans. Den sistnämnda kan jag inte jämföra med, men tonen och råheten i American Horror Story påminner om den i Sons of Anarchy. Jag slutade att följa Sons of Anarchy när jag tyckte den blev för våldsam trots att jag rent visuellt har sett betydligt värre saker. Men obehaget blir nästan större hos mig när jag inte får se allting. Asylum har massor av provocerande inslag som jag både blir störd och glad av, glad när jag vet att troende skulle bli upprörda av provokationen och störd när gränserna för min egen liberala inställning till sexualitet utmanas. En av scenerna som jag aldrig kommer att glömma är när en lesbisk kvinna ska omvändas. Måhända att det aldrig sägs fuck eller visas några könsorgan, men tematiskt utmanar Asylum mer än det mesta inom bred underhållning.

american horror story 2 04

Från första avsnittet till det sista fängslar Asylum. När den Seven-liknande vinjetten sätter igång i början av varje avsnitt sugs man in i Briarcliff-anstaltens hemska värld och vet att vad som helst kan hända. Den första säsongen av American Horror Story tappade jag intresset för mot slutet och hade inga planer på att se Asylum. Nu blev det så ändå och jag ångrar mig inte. Det är ett intressant koncept att varje säsong ska vara en fristående berättelse och att skådespelare återkommer som nya karaktärer. Om jag förstått saken rätt är det så den omtalade True Detective också ska fungera. Författarna arbetar mot ett tydligt mål och väver inte in historier som kan utvecklas i eventuella kommande säsonger. Berättelsen börjar knytas ihop när det är flera avsnitt kvar och alla upplösningar sparas inte till det sista avsnittet för ett jätteklimax. Man vänjer sig långsamt vid separationen det kommer att innebära när säsongen är slut och har samtidigt inte åtagit sig att se ännu en säsong. Men det kommer jag att göra. Tänk om den tredje är lika bra som Asylum.

American Horror Story - Säsong 2: Asylum , reviewed by Mattias Berg on 2014-04-08T07:00:28+00:00 rating 3.5 out of 5

Publicerad den 8 april, 2014