American Movie (Ur filmhyllan)

American Movie (Ur filmhyllan)

am2

När vi recensenter fick i uppdrag att plocka ut en film ur samlingarna och recensera den var valet rätt självklart för mig. Det blev American Movie som är en fantastisk dokumentär om en man som oavsett vad andra säger och hur allt går emot honom kämpar på för att uppfylla sina drömmar. Jag älskar allt med denna underbara, roliga film. En film jag sett en mängd gånger och jag njuter och skrattar högt varje gång!

Mark Borchardt har inte lyckats med mycket i livet. Han balanserar på gränsen till alkoholism och har separerat från sina barns mamma. Han bor hos sina föräldrar trots att han fyllt 30 och han har skulder till höger och vänster och försörjer sig med diverse småjobb, men framför allt som paperboy där han åker runt med sin bil och kastar ut tidningar på prenumeranternas tomter. Men Mark har en dröm, en dröm som fyller hela hans liv och som ger hans liv mening! Han ska lyckas med den amerikanska drömmen, han ska göra en långfilm.

fullwidth.90392792

När jag såg American Movie för första gången för närmare tio år sedan var jag tvungen att pausa den efter mindre än fem minuter. Anledningen var en helt fantastisk scen i filmens början i vilken Mark, som är dokumentärens centralpunkt, sitter och öppnar sin post. Det är brev efter brev med förfallna räkningar från kreditkortsbolag som hotar med utmätning, men sedan öppnar han ett brev från AT&T med budskapet att hans kreditkortsansökan är beviljad och Mark skiner upp som en sol och säger ”Kick fucking ass, I got a MasterCard.” Det är sån fantastisk humor i den scenen att jag inte kunde tro att den var något annat än en välskriven scen av ett komedigeni – jag var tvungen att kolla upp filmen på nätet för att se om det verkligen var en riktig dokumentär. Det kunde ju vara en mokumentär som This Is Spinal Tap eller för att ta ett mer aktuellt exempel I’m Still Here. Mina efterforskningar gladde mig för de visade att American Movie var en äkta dokumentär och jag satte mig för att se vad som skulle visa sig vara en film som jag än i dag anser vara bland de roligaste jag sett.

AmMo1

Regissören Chris Smith (The Yes Men) träffade Mark Borchardt av en slump när de båda höll på att arbeta med sina respektive filmer. Chris fann Mark vara en så intressant person att ville göra en kortfilm om dennes resa till Toronto för att försöka skaffa sponsorer till sitt filmprojekt Northwestern. Den korta dokumentären om resan till Toronto växte och det blev istället så att Chris följde Mark under två år och det hela blev en långfilms-dokumentär som bland annat vann juryns stora pris i Sundance 1999. Chris Smiths fortsatte sedan att göra dokumentärer och jag har sett två av dem. I Home Movie får man träffa en mängd husägare som bor i mer eller mindre udda hus och The Yes Men som följer två män som med väldigt sofistikerade och roliga metoder bekämpar och blottlägger de stora bolagens och politikernas dumheter, även dessa dokumentärer är mycket sevärda.

groupthing

Persongalleriet i American Movie är helt underbart. Dokumentärens centralfigur Mark ser ut som en parodi på amerikansk white trash med oklippt hår, tunn moppemustasch, omoderna tjocka glasögon och kläder från närmaste Wal-Mart, Men Marks hjärta är stort och den omsorg han visar sin farbror Bill är rörande, även om det finns ett bakomliggande syfte. Farbrodern har en hel del pengar, men är inne på sluttampen av sitt liv. Mark vill få Bill att sponsra sitt filmprojekt men farbrodern har inga stora tankar om detta, i hans ögon, fantasiprojekt. Som exempel är Bills svar på Marks vision om att sälja tio tusen videokopior av sin kortfilm Coven det dräpande”Ten thousand copies to whom?” och när farbrodern ska spela in en dialogsnutt drar antalet tagningar iväg då Bill fumlar bort de enkla replikerna trots att de ligger nedskrivna i hans knä och hans löständers klickande förstört ytterligare ett gäng tagningar och följande replikskifte utspelar sig:

Mark: ”You have to believe in what you’re saying, Bill.”

Bill: ”I do? Well I don’t. I don’t believe in nothing what you’re doing.”

American-Movie

Resten av Marks släkt har heller inga stora tankar om Mark utan tycker han borde ge upp sin dröm och skaffa ett jobb, men trots detta ställer hans svenskättlade mamma (med underbar brytning) upp som kameraman, statist m.m. Även Marks vänner och bekanta är intressanta karaktärer som förgyller varje scen med sina egenheter och personligheter. Underbarast, men också klart underligast, är Marks nära vän Mike Schank som bland annat gjort musiken till dokumentären. Mike är före detta alkoholist och drogmissbrukare och spåren av hans tidigare missbruk är ofta väldigt tydligt. Nästan varje scen som Mike är med i är så omedvetet rolig att jag skrattar rakt ut. Följande är bara ett exempel bland väldigt många. Mark och Mike står i kylan och väntar på skjuts eftersom deras bil gått sönder:

Mike: ”Sometimes I wish I was a member of AC/DC.”

Kameraman: ”How come?”

Mike (utan ironi): ”Because then I probably wouldn’t be standing out here, outside, you know.”

12

Extramaterialet är digert, ovanstående dialog är hämtad ur en bortklippt scen. Utöver 22 bortklippta scener (vissa är hysteriskt roliga) och ett kommentarspår finns även Marks kortfilm Coven med. Coven är den kortfilm som Mark spelade in för att finansiera sitt ännu idag inte genomförda långfilmsprojekt Northwestern. Utan att avslöja för mycket kan jag berätta att farbror Bill till slut lånade ut pengar till Mark så att han kunde slutföra Coven och den finns att köpa på VHS på nätet och tidigare fanns det information om hur många exemplar den sålt och det översteg målet med råge redan för många år sedan. Coven är alltså en kortare skräckfilm som är filmad i svartvitt och under flera år. Det är Marks film på alla sätt, han är regissör, manusförfattare, producent och han spelar huvudrollen. Coven är dock ingen bra film, men den är relativt snygg i sin svärta, och det är kul att få se filmen som en stor del av dokumentären handlar om.

American-Movie-Coven-scarecrows-field

En sista kuriosa är hemsidan americanmovie.com som tyvärr inte uppdateras längre men där det tidigare fanns det en längre infotext om Mike Schank som berättade att han fortfarande bodde i sin mammas källare och där stod också hans telefonnummer listat med kommentaren att man gärna fick ringa och om han var hemma och hade lust skulle han säkert svara. Jag har varit nära att ringa flera gånger men tyvärr fegat ur varje gång (och nu är telefonnumret borta. Mike kanske har flyttat hemifrån). Med såna original till människor som Mark och hans vänner och släkt är skulle en sämre regissör ha gjort en film som förlöjligande av dem och deras liv. Men det hela presenteras med en värme och man blir fascinerad av den vision och kämpaglöd som brinner i Mark och hur alla hjälper honom i kampen att uppfylla drömmen. Chris Smith lyckades riktigt bra med sin första dokumentär (och andra film).

123

Jag kan inte nog rekommendera denna film! Den är på alla sätt underbar och jag avslutar med detta underbara citat från Mark som jag tycker summerar filmen rätt bra:

”Is that what you wanna do with your life? Suck down peppermint schnapps and try to call Marocco at 2.00 in the morning?”

American Movie (Ur filmhyllan), reviewed by Roney Lundell on 2014-04-21T07:00:25+00:00 rating 5.0 out of 5

Roney Lundell

Sthlmare vars puls ökar av Anea, Bladerunner, Caol Ila, Dahlström, England, Fotboll, Gudfadern, Hammarby, iPhone, Japan, KISS, LittleBritain, MontyPython, NewYork, OldBoy, PulpFiction, Qi, Resor, Susanna, ToyStory, USA, Värme, Whisky, X-men, YoungOnes, Zzzz, Åka, Älska, Öl

Latest posts by Roney Lundell (see all)

Publicerad den 21 april, 2014