American Pie: Reunion

American Pie hade premiär 1999, ett år efter jag hade tagit studenten, och precis som för killarna i filmen, handlade somrarna kring dessa år om att hänga med polarna, festa och tänka på tjejer. American Pie spelade in 235 miljoner dollar world wide och det fanns knappt en person mellan 13-30 år som inte kände till den famösa pajscenen. Efter två uppföljare, American Pie 2 och American Pie – The Wedding, hamnade franchiset i malpåse och istället spelades fyra ”direkt till dvd” filmer in som en spin-off på originalfilmerna. I American Pie: Reunion återförenas alla karaktärer från de två första filmerna.

Det är 13-års jubileum för class of -99 och Jim (Jason Biggs), Oz (Chris Klein), Kevin (Thomas Ian Nicholas) och Finch (Eddie Kay Thomas), bestämmer sig för att sammanstråla några dagar tidigare för att umgås och snacka minnen. Kamratgängets svarta får Stifler (Seann William Scott) har man ”råkat” missa i sändlistan, då grabbarna vill ha det lugnt och skönt. Som av en händelse råkar dock Stifler springa på sina gamla vänner på den lokala baren och han vill inget annat än att återuppleva highschool-tiden i praktiken.

Precis som i de tidigare filmerna, är det Jims ”relationsproblem” som fungerar som ram för berättelsen. Problem som han försöker lösa med råd från sin kloke far, mest känd som Mr. Levenstein (Eugene Levy). Under helgen som skall avslutas med jubileet är det tänkt att Jim och hans fru Michelle (Alyson Hannigan) skall försöka väcka till liv ett sexliv som numera går på tomgång och endast består av arbete på egen hand. Detta kommer givetvis inte att gå som planerat, mycket beroende på en viss Steve Stifler, a.k.a The Stifmeister och Jims otroliga förmåga att hamna i svårförklarade och pinsamma situationer.

Efter att ha sett trailern till American Pie: Reunion, hade jag faktiskt ganska höga förhoppningar. Jag ville också återförenas med alla gamla karaktärer, få skratta åt lite barnslig pinsamhetshumor och frossa i underbältet-skämt. Jag hoppades att det var just ett sådant manus, med infantil och samtidigt träffsäker humor, som hade lockat tillbaka alla skådespelare till en sista bit paj. Tyvärr var detta inte fallet. Manuset som denna gång är skrivet av Jon Hurwitz och Hayden Schlossberg, mest kända för sina filmer om Harlod & Kumar, är extremt tunt och saknar den härliga känslan som fanns i framför allt de två första filmerna. Man gjorde ett pajskal för en 113 minuters film, men hade illa nog bara fyllning till 40. Resten av tiden ägnar man sig åt tröttsamma återkopplingar till de tidigare filmerna. Det blir lite naket och lite slapstick, men filmen når inga komiska höjder och jag oroar mig mest för Seann William Scotts konstant glasartade blick. Jag lugnar mig något när jag ser hans namn bland producenterna, något som borde inneburit någon extra mille i lönekuvertet.

Glädjetårar?

Trots min besvikelse, måste jag ändå tillstå att skådespelarna gör sitt yttersta för att leva upp till fansens förväntningarna och jag upplever det som att ensemblen i alla fall haft väldigt roligt under inspelningen, troligtvis mycket roligare än det som hamnade i slutprodukten. En känsla som förstärks när jag ser på extramaterialets The ”Reunion” Reunion: Re-Launching the Series. När både trailer och extramaterial känns roligare än filmen är det såklart ett riktigt underbetyg. Vill du uppleva lite nostalgi så rekommenderar jag istället att du ser de första filmerna i serien, och lämnar denna till en mindre nogräknad söndagstittning.

YouTube Preview Image
Rating: 3.7/5 (3 votes cast)
American Pie: Reunion, reviewed by Erik Larsson on 2012-09-21T07:00:25+00:00 rating 1.5 out of 5