American Sniper
Rating: 3.0/5 (2 votes cast)

American Sniper

TA3A5741.DNGChris Kyle är den prickskytt i den amerikanska militären som dödat flest personer, officiellt 160 stycken men i verkligheten är det drygt hundra till. Här är filmen om hans liv.

Som ung pojke i Texas får Chris Kyle lär sig att det finns tre sorters människor, får, vargar och fårhundar. Får är de vanliga människorna, vargar är de som vill dessa illa och fårhundarna är de som vaktar över fåren och skyddar dem. Efter att ha jobbat ett tag på rodeo så går Kyle med i SEAL för att försvara sitt land. Under träningen möter han sin blivande fru Taya på en bar, efter terrorattentaten den 11:e september åker han för första gången till Irak. Det kom att bli fyra resor dit. Samtidigt så försöker Taya hålla ihop familjen hemma med två små barn.

American Sniper är en rekryteringsfilm för den amerikanska armén, inget mer inget mindre. Det är den typen av film som får höga omdömen i USA medan resten av världen kommer att stå och klia sig i nacken och säga va fasen? Eastwood är republikan och anser att en stark armé är ett viktigt inslag i den amerikanska välfärden. Och Chris Kyle passar bra in i hjältemodellen som amerikanarna älskar att ha med i sina krigsfilmer. Han brinner ärligt talat för sitt land, så starkt att han åker tillbaka tre gånger till Irak för att försöka rädda så många amerikanska liv som möjligt där. Vi ser honom gå igenom posttraumatiskt stressyndrom när han kommer hem ifrån Irak. Men inte beroende på allting som han upplevt och alla han dödat utan på att han inte kunde rädda fler amerikanska soldater. En av de saker jag har svårast att svälja är – att även om Kyles PTSD framkommer väl genom filmen när han är hemma och det märks tydligt att han trivs när han får vara i stridens hetta – så borstar man över detta allt för nonchalant.N07A6557.dng

Filmen tar sig en del friheter med den verkliga historien. Spielberg skulle ha regisserat från början och han ville att det skulle finnas någon som var en formidabel motståndare till Kyle. Alltså har man för filmens räkning skapat Mustafa en syriansk prickskytt som vunnit OS-guld. Han terroriserar de amerikanska soldaterna i Irak och gör livet surt för Kyle genom att flera gånger döda eller såra soldater i hans närhet. Dramaturgisk fungerar detta utmärkt och Eastwood vet hur man bygger upp spänning i stridsscener. Här är filmen som starkast, nere på gatan i Fallujah där soldaterna går från hus till hus för att leta efter fiender. Med stabil hand och tajt klippning guidar Eastwood oss igenom stridens hetta. Även ljudklippningen är fantastisk, filmen vann en Oscar för detta och det var rättvist. Redan i första scenen mullrar högtalarna igång och sedan är det ett grymt ljud genom hela filmen. Bradley Cooper är riktigt bra i huvudrollen också, han växer in i rollen och skapar ett trovärdigt porträtt av en man som verkligen tror på det han gör.AMERICAN SNIPER

Så vem skall se American Sniper? Den som gillar krigsfilm kommer helt klart få sitt lystmäte här, det är många scener i krigets Irak. Den som vill se en nyanserad bild av kriget i Irak har inte mycket att hämta här. Den som hade hoppats på att se vad krig faktiskt gör med människor får också leta sig någon annanstans. Den är välregisserad, välproducerad med bra klippning men det är inte en film jag kommer att komma ihåg om ett par år. Det är den typen av film som när man sitter där så levererar den god habil underhållning men du tar aldrig med dig något från filmen.

Rating: 3.0/5 (2 votes cast)
American Sniper, reviewed by Pär Wirdfors on 2015-07-15T07:21:07+00:00 rating 3.0 out of 5

Publicerad den 15 juli, 2015