The Americans Säsong 1

americans1Två sovjetiska spioner i ett arrangerat äktenskap i USA under det kalla kriget. KGB-agenterna Phillip och Elizabeth Jennings utger sig för att vara amerikaner i en förort till Washington. På dagtid driver de en resebyrå och på nätterna utför de uppdrag för moder Ryssland. Ronald Reagan har nyligen valts till president och det kalla kriget är på väg att trappas upp vilket medför att de får än mer att göra.

Keri Russel (Felicity) och Matthew Rhys (Brothers & Sisters) gestaltar agenterna som på ytan lever ett helt normalt förortsliv. De har två barn som är uppväxta helt i USA och har ingen som helst aning om vad föräldrarna har för sig nattetid. Elizabeth och Phil parades ihop i tjugoårsåldern i Sovjet. De förbjöds prata något annat än engelska med varandra och att aldrig avslöja sina verkliga identiteter. Tillsammans placerades de i USA som ungt gift par och de beordrades att skaffa barn för att göra sina identiteter mer trovärdiga. Nu 10-15 år senare lever de fortfarande i sitt låtsasäktenskap. Fullt med förakt, passon, oenighet och helt beroende av varandra och uppdraget, inte helt olikt ett vanligt äktenskap.

Åren i USA har dock påverkat dem. Speciellt Phil funderar över om det de gör verkligen är rätt? Tänk om USA har rätt och moder Ryssland fel? Vad är sant och falskt och vem går egentligen att lita på? När den nya grannen tvärs över gatan flyttar in, presenterar sig och berättar att han arbetar på FBI börjar ytterligare en katt och råtta lek. Vet FBI något om deras identitet? Kan grannen användas och vändas till en tillgång? Ska de bara fortsätta att agera normalt och vad är egentligen normalt?americans2

The Americans är en riktigt spännande TV-serie där trohet mot människor, länder och sanningar ställs på sin spets. För i vissa avseende är Jennings minst lika mycket Amerkaner som grannen bredvid om inte mer i vissa avseenden. The Americans är en slugt berättad spionhistoria med hög kvalitet och känsla. Den är härligt retro och vi som upplevt 80-talet kommer känna igen rekvisita och dekor. Det råder ingen tvekan om att vi är på 80-talet vilket medför att det inte är lika lätt att avlyssna eller spionera som idag.

Keri Russel är perfekt som den hårdkokta och lojala Elizabeth och hon är inte för en sekund ”Felicity”. Hon är en brutal agent som mördar, knullar och misshandlar för sitt hemland. Hon verkligen älskar Sovjet lika mycket som hon hatar USA. Hon gillar inte alls tanken att barnen växer upp och blir Amerikaner. Phil är något mjukare i sin dom av Amerikaner och USA. Han gillar att elektriciteten fungerar hela tiden och att maten faktiskt är riktigt bra. Dynamiken mellan de två är det som driver serien framåt och utan Russels och Rhys personkemi och avvägda skådespel hade serien fallit platt.americans3

En annan sak som också är bra med The Americans är att den vänder upp och ner på lojaliteterna som vi matades med förr från Hollywood. Två KGB-agenter som mördar till höger och vänster och vi håller helt på dem när de jagas av FBI. Visst är den något anti-amerikansk men inte så mycket att de på andra sidan Atlanten skulle sätta morgonkaffet i vrångstrupen. En något mer nyanserad bild av kalla kriget målas upp. Tanken med The Americans är givetvis underhållning med spiontema och det lyckas de förbannat bra med. Många kommer tänka på Homeland eller Alias när de ser serien, men jag påminns mer om de klassiska spionfilmerna från 70-80-talet och det är ett riktigt bra betyg. Säsong 2 har precis börjat sändas i USA och jag väntar med spänning att få se fortsättningen.

Rating: 4.5/5 (2 votes cast)
The Americans Säsong 1 , reviewed by Mats Lundberg on 2014-03-14T12:00:53+00:00 rating 4.5 out of 5

Publicerad den 14 mars, 2014