The Amityville Horror

The Amityville Horror

amityville_horror_02”Based on a true story” står det på framsidan, och det är väl något skall tas med en viss nypa salt – framför allt när det rör sig om en skräckfilm. Men på 112 Ocean Avenue har det hänt en del. Vad vi vet är att den 13 november 1974 kom polisen dit och hittade nästan hela familjen Defeo död. Den ende överlevande i familjen, äldste sonen Ronald, blev senare dömd för morden. Sedan stod huset tomt fram till december 1975 då familjen Lutz flyttade in, deras öde blev senare en bok, The Amityville Horror som blev en film. Pappan George hävdar att det som beskrivs i boken faktiskt har hänt och att allt är sant. Om det är så eller inte låter jag var och en själv avgöra, här fokuserar vi på nyinspelningen av filmen.

Filmen öppnar med Ronald Defeos mord och hoppar sedan snabbt till familjen Lutz: George, Kathy och hennes barn Billy, Michael och Chelsea. De bor i en trång villa och drömmer om något större, en dag får så Kathy syn på en annons som verkar för bra för att vara sann. De beger sig upp för att titta på huset och får reda på dess mörka historia, men som George påpekar: hus dödar inte folk, människor gör, och de köper huset. De flyttar snabbt in och alla verkar gilla sitt nya hem. George gör om källaren till sitt kontor och allt verkar till en början frid och fröjd. Men varje natt klockan 03.15 vaknar George, och sakta men säkert börjar han förlora förståndet. Kommer familjen att klara sig eller blir de ännu ett offer för de mörka krafter som sägs bo i huset?amityville_horror_03

Den riktige George Lutz stämde filmbolaget då han ansåg att denna film var felaktig och full av lögner, och det kan man snabbt konstatera att manusförfattaren och regissören har tagit sig stora friheter jämfört med boken. Vissa personer har kommit med skarp kritik mot filmen på grund av detta men jag ser inte det som filmens stora problem, det går inte att återge händelser precis som de har hänt och i det här fallet är det ytterst tveksamt om de över huvud taget har hänt. Nej, problemet är att man kört med de gamla utslitna klichéerna utan att komma med mycket nytt. Produktionsmässigt är filmen riktigt bra med en skön 70-talskänsla rakt igenom hela filmen, och det gäller allt: kläder, bilar, frisyrer etcetera. Detta höjer filmen ett par steg och så gör även faktiskt skådespelarna som passar mycket bra i sina roller. Scott Kosar som skrivit manus har tidigare gjort The Texas Chainsaw Massacre och The Machinist, två filmer som imponerat på mig, men här får han inte riktigt till det. Det känns som att han tar ifrån tårna för att lyckas, men det vill sig inte riktigt.amityville_horror_04

Ryan Reynolds är knappast en skådespelare som gjort ett djupt intryck på mig, men här är han överraskande bra. Han ger ett nervigt porträtt av en person som sakta men säkert bryts ner, lite överspel på slutet men det är något jag kan leva med. Svagast i filmen är tyvärr Melissa George som spelar hans fru. Hon känns lite mjäkig och tråkig, och faktum är att jag inte brydde mig så mycket om hennes karaktär. Jesse James imponerar dock som den äldste sonen Billy. Starkt spel av honom, skräcken i hans ögon ser äkta ut. Ryan Reynolds såg till att inte bli kompisar med barnen under inspelningen för att få den där riktiga stämningen framför kameran, och det funkar. Andrew Douglas är en ny regissör och han faller också i de klassiska fällorna, klichéerna duggar som sagt tätt och Douglas försöker vrida till det utan att lyckas. The Amityville Horror faller tyvärr på eget grepp, bra produktion och skådespelare kan inte väga upp ett dåligt manus, betyget blir precis godkänt.

The Amityville Horror är ett försök att göra en spännande skräckfilm men den saknar en bra styrning och det blir därför varken hackat eller malet, tyvärr.
The Amityville Horror, reviewed by Pär Wirdfors on 2014-06-29T07:00:07+00:00 rating 2.5 out of 5

Publicerad den 29 juni, 2014