Anarchy Reigns

Anarchy Reigns

Ett tag såg det ut som om SEGA skulle försvinna helt och hållet som bolag. Efter Dremcast kom flopparna tätt och bolaget var på dekis, men de sista åren har de lyckats vända på trenden och är nu ett väletablerat tredjepartsföretag. Mycket tack vare att de knutit utvecklare som Platinum Games till sig.

Platinum Games bildades av medlemmar från Clover Studio (som bland annat gjorde Ōkami). Platinum Games har tidigare gjort spel som Bayonetta, Mad World och Vanquish, och har ett rykte om sig att skapa snygga actionspel med stort fokus på bra kontroll. För gamers som är lite ”old school” är deras spel en skön blandning av den gamla tidens spelbarhet med den nya tidens grafik. Självklart blev jag sugen på att prova deras nya Anarchy Reigns.

I en värld som gått åt helvete är Jack Cayman och Leo Victorion på jakt efter samma man, Max, men av olika anledningar. Max har dödat Jacks dotter och förrått den enhet som Leo jobbar med. Max var även Leos mentor så de båda männen har något personlig investerat i det hela. I början av spelet väljer du vem av dem du vill spela som och föra genom spelets sex olika banor. Varje bana har tre huvuduppdrag och tre ”valfria uppdrag”, även om du måste spela allihop för att komma vidare. Skillnaden är att huvuduppdragen endast kan spelas en gång, medan de valfria kan du spelas om hur många gånger som helst för att få bättre poäng.

Uppdragen är väldigt enkla och handlar oftast om att slå ihjäl allt som rör sig så fort som möjligt. Ibland så är det bara en boss och ibland är det horder av mindre motståndare. Dessa uppdrag tar plats på en begränsad yta och oftast kan det bli rätt så hektiskt när fienderna väller in från alla håll och kanter. Kontrollen är ungefär så tajt som man kan önska sig och med lite övning kan du ganska snart ta livet av det mesta som attackerar dig. För att vara ett Platinum Games-spel blev jag lite förvånad över att det inte var så svårt, det är ganska sent i spelet som den verkliga utmaningen börjar, men det är kanske för att Platinum Games vill marknadsföra detta som ett onlinespel. Uppdragen är dessvärre ganska tråkiga och består oftast mest av samma sak: döda X antal fiender eller spöa den här bossen. Lite bättre blir det när uppdragen blir mer kreativa, som när jag skall köra en snitslad bana med ett fordon eller sparka på en stor boll. Lite crazy, men samtidigt underhållande och utmanande.

Det är fler än jag som sett tydliga paralleller till Fist of the North Star och det kan inte råda någon tvekan att Platinum Games måste ha inspirerat kraftig av denna manga. Samma överdrivna karaktärer, otroliga lösa handling och pinsamma dialog. Vanquish hade riktigt cheesy handling och dialog, men Anarchy Reigns är två steg värre. Det är lätt att spela den första banan, irritera sig över den ostiga dialogen och hur enkelt, montont och tråkigt spelet är, och aldrig gå vidare. Men då missar man även det som faktiskt är bra med spelet.

Men det finns ett flerspelarläge också och där glänser spelet. Här blir det lätt kaos och fiender kommer från alla håll och kanter. Och dö, det kommer du göra ofta innan du bemästrar kontrollerna, men när du väl börja göra det kommer du att upptäcka ett spel som faktiskt har ett djup och kan vara förbannat roligt att spela mot andra. Det händer saker hela tiden och du kan aldrig känna dig säker. Mitt under en match kan det bli bombanfall eller dyka upp en Kraken som attackerar spelarna. Det gäller att förbereda sig på det mest oväntade hela tiden. Flerspelareläge har dock två problem – du måste låsa upp karaktärer via kampanjen och många matcher plågas av dålig ping.

Anarchy Reigns har helt klart sina stunder och är på det stora hela ett spel med ett bra koncept. Tyvärr räcker det inte för att få riktigt höga poäng. Om Platinum Games finslipat spelet lite mer kunde det ha blivit något riktigt speciellt.

Anarchy Reigns, reviewed by Pär Wirdfors on 2013-02-18T12:00:15+00:00 rating 3.0 out of 5

Publicerad den 18 februari, 2013