Angry Birds Star Wars

Angry Birds Star Wars

Angry Birds Star Wars 02

Kan fåglar bli arga? Ja, det är en fråga man kan ställa sig. Onekligen kan fåglar åtminstone vara folkilskna. Det kan jag som hönsägare intyga. Om de verkligen är arga eller om de bara hävdar revir eller något annat är jag däremot lite osäker på.

Ibland händer det att världen drabbas av ett spel som på kort tid blir väldigt populärt även utanför rena gamingkretsar. Det kanske första exemplet är förmodligen Pac-Man som på något sätt invaderade världen och blev ett begrepp. Några år senare kom spelet Tetris och förtrollade en hel värld, som med frenesi försökte vända färgade kvadratkluster så att de passade in i ett ett mönster i ett allt högre tempo. Spelvärlden utvecklas hela tiden men de verkliga flugorna som nått en bred allmänhet har ofta varit mycket enkla även om avancerade spel med regler, grafik och virtuella världar också nått stor framgång.

I samband med att mobila enheter med pekskärmar slog igenom för några år sedan blev plötsligt ett spel väldigt poppis. Ett litet Finlandsbaserat spelappsutvecklingbolag släppte ett spel till Apples mobila enheter som gick ut på att elaka grisar hade förargat fåglarna genom att sno deras ägg och hönshjärnorna var nu ute efter hämnd. Och det självklara sättet att hämnas på just gröna äggsnattande grisar om man råkar vara en fågel är givetvis att skjuta iväg sig själv med en slangbella. Spelet fick namnet Angry Birds och var i all sin enkelhet väldigt vanebildande.

Logiken är givetvis helt åt fanders, men å andra sidan så var idén i den tidigare nämnda Pac-Man ganska banal också och det hindrade inte spelet från att bli en klassiker och i ärlighetens namn har det funnits andra mer osannolika scenarior i dataspel.

Angry Birds Star Wars 01

I utvecklingen har man nu tagit steget till att bli ytterligare lite osannolikare genom att krydda konceptet med Star Wars. Givetvis en smart tanke eftersom Star Wars har ziljoner fans där ute i rymden, så varför inte plocka upp det i cyberrymden också. Så de kända karaktärerna från Star Wars i fågeltappning får slåss mot äggnapparna och allt till Star Wars-influerad musik. Jag skriver influerad för det är nästan, men inte riktigt Star Wars-musik som strålar ut från högtalarna under spelets gång.

Precis som i fallet med appen till den mobila enheten med pekskärm är Angry Birds Star Wars mycket vanebildande även på en konsoll som PlayStation 3. Det är väldigt lätt att fastna med argumentet ”bara en bana till…”. Spelkontrollen som jag var lite orolig för fungerar faktiskt bättre med handkontrollen än pekskärmen.

De arga fåglarna i Star Wars-varianten har en mängd banor som man låser upp genom att klara av föregående bana. Banorna har Star Wars-inspirerade miljöer och det går att känna igen detaljer och handlingsfragment från filmerna. Ibland är man alltså på en planet och ibland i rymden. Detta gör att miljöerna påverkar spelet genom bland annat gravitation och tyngdlöshet. Slangbellefågelprojektilerna är också Star Wars-anknutna.

Angry Birds Star Wars 03

Spelet har relativt många nivåer vilket gör att det räcker ganska länge och för er som spelat tidigare så är det lika frustrerande att missa en bana där man vet hur man ska göra och gjort den svåra slangbellningen för att sedan slarva med ett lätt skott så banan måste spelas om. Det finns också möjlighet att spela multiplayer. I ena läget är det co-op som gäller och det är egentligen samma som om man spelar ensam men man får skjuta varannan fågel istället. I det andra läget spelar man mot varandra (upp till fyra spelare) och den som får mest poäng på banan vinner.

Så långt låter det som om detta är en ganske bra idé. Men det finns några aber som tyvärr inte går att bortse ifrån. Det första är förmodligen det som är det värsta. Det som gjorde spelet till en succé på mobila enheter är just det att det är på en mobil enhet. Det vill säga – du kan spela det när du väntar på bussen, är hemma hos svärföräldrarna eller sitter på någon tråkig lektion eller föreläsning. På PlayStation 3 så är du plötsligt i vardagsrummet med stor skärm och surroundljud och den uppstartstid som systemet tar på sig. Det är helt enkelt inte lika enkelt att komma igång med spelandet och bara att spela spontant. Det andra stora problemet är priset. Angry Birds-spelen kan laddas hem från appstore för en bråkdel av vad PlayStation 3-versionen kostar. Om man dessutom adderar ihop detta med att just Star Wars-varianten av spelet inte känns så pass nyskapande att det i sig är ett köpargument förutser jag att detta inte på långa vägar blir den succé som originalappen på iPhone/iPad och Android blev.

Angry Birds Star Wars, reviewed by Joakim Helmbrant on 2013-11-29T12:00:34+00:00 rating 3.0 out of 5

Publicerad den 29 november, 2013