Animal Kingdom

Animal Kingdom

animal-kingdom-02Det sista 40 åren, ända sedan Gudfadern, har gangsterfilmer svämmat över marknaden. Idag har det som en gång varit en subgenre brett ut sig och står på egna ben. Bredden gör att filmer som Lock, Stock and Two Smoking BarrelsThe Dark Knight och Nyckeln till frihet har tagit tydliga element från denna genre och gjort dem till sina egna.Tyvärr har det gjort att genren börjar kännas mer och mer uttjatad, en gangsterfilm väcker inte lika stort intresse idag som den gjord förr i tiden. Även om den är jordnära och baserad på verkliga händelser. Därför är det så uppfriskande att se en film som Animal Kingdom.

När Joshua ”J” Codys mamma dör av en överdos heroin flyttar en den sjuttonårige ynglingen in med sin mormor Janine ”Smurf’” Cody. Hon styr en av Melbournes brottsfamiljer som består av Joshuas tre morbröder och deras gode vän Barry ”Baz” Brown. Den äldste morbrodern, Pope, är efterlyst av polisen och övertygad om att polisen tänker döda honom. Men när Baz istället blir nedskjuten i kallt blod av en specialenhet inom polisen sätter detta händelser i rörelse som ingen hade kunnat ana och Joshua hamnar mitt i detta.

Animal Kingdom är en tryckkokare till film som bygger upp stämningen långsamt men säkert. Vi får snabbt klart för oss att det kommer att explodera men vi vet inte när eller hur. Filmen slänger gangstergenren ner i soptunnan och har mer gemensamt med långsamma dramer än Maffiabröder. Filmen rör sig inte speciellt fort utan tar tid på sig att etablera karaktärerna och deras motiv. Men samtidigt rör sig saker och ting hela tiden mot en oundvikliga slutet. Det jag gillar med Animal Kingdom är just detta, den långsamma uppbyggnad och hur karaktärerna utvecklas under filmens gång. Den är inte speciellt våldsam men när det hela känns välplacerat i en verklighet blir det lilla våld som där så mycket mer explosivt.animal-kingdom-03

Många höjde på ögonbrynen när Jacki Weaver blev Oscarnominerad för bäste kvinnliga biroll men det är en rättvis nominering. Det krävs hela filmen för att se detta men när jag ser tillbaka på filmen kan jag se hur allt hon gör är kallt och beräknande för att få exakt det hon vill. Med små medel skapar hon magi. Även Ben Mendelsohn är riktigt bra som den mentalt ostabila Pope, från att verkar vara som en vanlig brottsling framstår han i slutet som en fulländad psykopat. David Michôd har jobbat i tio år med denna film och gjort ett minst sagt imponerande jobb. Han kanske inte undviker de värsta klichéerna men han använder dem på sätt som känns logiskt.

Animal Kingdom tog tio år från tanke till utförande och när man ser resultatet är det svårt att inte imponeras. Jag kan tänka mig att många finner filmen för långsam och seg men för dem som kan ta sig igenom hela filmen kommer nog tycka att det är värt i slutändan.

Animal Kingdom, reviewed by Pär Wirdfors on 2014-07-04T07:00:58+00:00 rating 4.5 out of 5

Publicerad den 4 juli, 2014