Apflickorna

apflickorna3Marknadsförd genom en cool reklamkampanj  med snygga affischer då det begav sig och sedan även välförtjänt belönad med utmärkelser. Lisa Aschans debutfilm från 2011 är en liten pärla.

Emma är tonåring och kommer som ny till voltigelaget. Där lär hon känna jämnåriga Cassandra som sitter på popularitetstronen. De båda flickorna lär trevande känna varandra och vänskapen spirar samtidigt som ett maktspel startar.

1314905498apflickorna-02För att vara en debut är det en sanslöst självsäker sådan. Konventionerna läggs åt sidan när regissören Lisa Aschan skapar en väldigt stiliserad och minimalistisk film som verkligen får mig att börja tänka. Aschan har själv kallat den för en western och med de två ständigt duellerande huvudrollsinnehavarna, känns det inte allt för långsökt samtidigt som det med glimten i ögat understryks genom att låta tumbleweeds blåsa genom bilderna. Mathilda Paradeiser i rollen som Emma är dessutom minst lika sammanbiten som Clint Eastwood, även om upplevelsen av det blir en helt annan när det är en 16-årig kvinna istället.

Det centrala i Apflickorna är som jag redan nämnt det ständiga duellerandet. I vänskapen mellan Emma och Cassandra handlar det hela tiden om vem som har övertaget, vem som har makten och vem som har kontrollen, samt hur denna utövas. Även om det råkar vara tonåringar det kretsar kring har jag inga problem att identifiera mig med de psykologiska mekanismerna och det ständiga behovet av bekräftelse som är i princip allmängiltiga i alla relationer mellan människor. Aschan synliggör dem på ett brutalt ärligt och intelligent sätt som fick mig att sitta andlös i väntan på nästa vändning. Tankarna går till Roman Polanski och filmer som Cul-de-Sac eller Kniven i Vattnet.

1314905509apflickorna-04I en parallellhistoria får vi även träffa Emmas lillasyster Sara som trots sina unga år blir varse hur hon socialiseras in i att vara sexuell, att vara kvinna och att ständigt vara extremt medveten om sin kropp. Scenen där simlärarinnan förklarar för henne att hon får göra som hon vill och att ingen ska tala om för henne hur hon ska agera, samt Saras reaktion på detta säger så oerhört mycket att jag bara vill gråta. Jag hade egentligen inte haft något emot att få ta del av ännu fler av Aschans tankar kring detta, men å andra sidan hade det kunnat bli för splittrat. Balansen mellan historierna är nämligen i det närmaste perfekt.

Redan nämnda Mathilda Paradeiser som Emma och Linda Molin som Cassandra är i princip klanderfria, men utan att glänsa. Det här är egentligen ingen film där skådespeleriet ska sticka ut, men unga Isabella Lindquist gör det ändå som Sara. Imponerande att någon så ung känns så naturlig och trygg i sitt agerande.

apflickorna-0411.8059256763282637272Bland de bättre svenska filmerna som hittills kommit på 2010-talet. Den väcker tankar, provocerar och har en helt egen mörk ton som gör den svår att skaka av sig. Jag hoppas verkligen att Lisa Aschan fortsätter att leverera som regissör, då hon känns som en av de största hoppen inom svensk film. I skrivande stund arbetar hon med att färdigställa Det vita folket som sägs vara någon form av skräckfilm.

Apflickorna, reviewed by Erik Nyström on 2014-09-04T07:00:08+00:00 rating 3.5 out of 5

Publicerad den 4 september, 2014