Appleseed alpha

Appleseed alpha

appleseed-alpha-02Appleseed började som en Manga på 80-talet, årtiondet när både cyberpunk och efter katastrofen fortfarande hade bra klang. Serien fick ett bra rykte och snart kom både OVA (Original video animation), tv-serie och långfilm. Appleseed alpha är en ny film som berättar en alternativ historia om hur de båda huvudpersonerna kom att arbeta tillsammans.

Det är det 23 århundradet och världen är förstörd av krig. Ingen sida vann och nu lever människorna i ruinerna av de städer som finns kvar. Deunan Knute och Briareos är före detta soldater som livnär sig som legoknektar i New York åt den lokala makten, en lokal despot vid namn Two-Horns. Under ett uppdrag stöter de på en ung flicka vid namn Iris. Hon berättar att hon kommer från den legendariska staden Olympus och är ute på ett mycket viktigt uppdrag. De båda bestämmer sig för att göra henne följe och försöka skydda henne från de mäktiga fiender som vill se henne misslyckas.appleseed-alpha-03

Appleseed är en av de mer kända mangorna som kom ut under 80-talet och har under åren fått många fans. Som vanligt med de stora serierna så blandar den in en stor dos samhällskritik skickligt maskerad i den alternativa cyberpunkvärld som serien utspelar sig i. Här berörs ämnen som politik, sociologi och filosofi. Sådant hinner man inte trycka in särskilt mycket av i en film som är 93 minuter lång. Vi kan skönja några av dessa ämnen men allting blir väldigt slätstruket där till slut fokus blir på hur stora vapen man kan skjuta med. Och skjuta det gör det ofta och mycket. För att vara en värld som är förstörd efter ett tredje världskrig där det är ont om vapen och ammunition skjuts det väldigt ofta och frikostigt i denna film.

Det stora problemet är egentligen är att alltid känns för generiskt. Det finns inget som särskiljer det från vad jag sett tidigare. Det finns gott om action och filmen har ett bra tempo rakt igenom, karaktärerna får en fullgod presentation, även om jag misstänker att om man inte läst mangan eller sett tidigare filmer kommer man inte ha lika lätt att hänga med. Men slutresultatet blir ändå meh och en axelryckning. Genom åren har vi blivit bortskämda med riktigt bra anime som tar upp svåra samhällsproblem och vågar diskutera jobbiga problem på ett smart och tänkvärt sätt. Det är charmen med många av dessa filmer, blandningen av samhällsanalys med ett fantastiskt äventyr, filmer som Jin-Roh: The Wolf Brigade eller Akira har visat hur väl animerade filmer kan fungera. Och när mangan Appleseed ändå behandlar en del svåra ämnen känns denna film lite futtig.appleseed-alpha-04

Vad det gäller animationerna kan ingen klaga. Detta är CGI-animationer när de är som bäst, världen är rik och full av liv, karaktärerna rör sig på ett naturligt sätt och actionscenerna är spektakulära. Så från den synvinkeln så får vi något riktigt bra. Och som jag nämnde ovan är det ingen fel på actionscenerna, det är i sann anime överdriva på gränsen till det extrema och väldigt underhållande. Det blir aldrig gammalt att se stora robotar eller i detta fall cyborger puckla på varandra. Samtidigt känns det som filmen håller sig inom sin komfortzon vad animefans borde älska och aldrig avviker från den Formula. Vilket är synd när vi kunde ha fått något mer.

Till slut blir Appleseed alpha bra men habil underhållning som fungerar för stunden men som aldrig kommer upp till de nivåer som jag vet att anime kan nå. Underhåller för stunden men inte mycket mer. Vi som läst mangan kommer att gå iväg med en känsla att detta kunde ha blivit så mycket mer. Men gillar du action, cyborg och efter katastrofen är detta titeln för dig. Förvänta dig inget mer bara.

Appleseed alpha, reviewed by Pär Wirdfors on 2014-10-21T07:00:34+00:00 rating 2.0 out of 5

Publicerad den 21 oktober, 2014