Arachnoquake
Rating: 1.0/5 (1 vote cast)

Arachnoquake

Eftersom sci-fi är en genre jag gillar har jag ibland funderat över ifall Sci-Fi Channel, eller Syfy som den numera kallas, funnits tillgängligt i kabel-tv utbudet. Hittills har det inte varit så. När jag sett Arachnoquake är jag övertygad om att jag inte missat allt för mycket.

Arachnoquake 01

Sommaren 2012 släppte Syfy fyra egenproducerade filmer: Piranhaconda, Jersey Shore Shark Attack och Arachnoquake, samt en med det fantasilösa namnet Bigfoot. Det kan vara dumdristigt att dra alla filmer över en kam, men jag sticker ut hakan och antar att samtliga filmer håller samma jämna kvalitet.

Arachnoquake är, trots den enastående titeln, mestadels korkad, uppenbar och självklart förutsägbar. Berättelsen är enkel; en jordbävning har släppt ut vita spindlar som sprutar eld och kan gå på vatten. Slå det Jesus! Givetvis utlovas inte mer än en utfyllnad av kabel-tv utbudet och med en minimal budget levereras förmodlingen något av det löjligaste du kommer se på ett bra tag. Även om man är en monsterdiggare tror jag det är få glädjeämnen att ta med sig från den här. Inga andra än de riktiga hardcore-fansen eller unga (och svältfödda) kommer att sitta kvar genom hela filmen.

Arachnoquake 02

Eftersom filmen knappt har något budget kommer CGIn se ut därefter och spindlarna påminner mig om något från spelen Doom eller Half-Life 2. Spindlarna kryper upp ur underjorden och börjar att ta över New Orleans. I filmen får vi följa hur olika grupper bekämpar spindlarna, blir dödade av dem eller flyr från dem som galningar. Ju längre filmen löper desto större blir spindlarna och snart har militären kommit för att bekämpa monstren. Arachnoquake ska klassas som en lättsam B-film där tonen snarare ligger åt plojfilm i studentanda än svepskäl för att se lättklädda kvinnor. Humorn ligger på smärtsam nivå som ofta accentueras med hjälp av ljudeffekter.

Det är tveksamt ifall någon tar något seriöst i filmen och jag får intrycket att de säkert har haft ruskigt kul när de gjorde Arachnoquake. De är medvetna om att det här inte är Oscarmaterial på något sätt och ingen anstränger sig mer än för att ha kul, vilket i sig är rätt charmigt. Några kända ansikten finns i ensemblen; en sliten och nedgången Edward Furlong (Terminator 2: Judgment Day) och Tracey Gold (Family Ties). Det är dock superspindeln i slutet som spinner ett nät mellan två skyskrapor som tar hem skådespelarpriset. Det kanske säger en hel del när det är en halvtaskig blek CGI-figur.

Arachnoquake 03

Listan över saker som kan göras bättre är lång, men ingen ska förvänta sig mer av en film från Syfy med titeln Arachnoquake. Du vet om det här är en film för dig. Som en fotnot kunde jag inte heller låta bli att notera att en av skådisarna heter Bug Hall, bara det är kul.

Rating: 1.0/5 (1 vote cast)
Arachnoquake, reviewed by Mats Lundberg on 2013-05-27T12:00:50+00:00 rating 1.0 out of 5

Publicerad den 27 maj, 2013