Archer – Säsong 1
Rating: 4.3/5 (3 votes cast)

Archer – Säsong 1

Archer är den tecknade serien som får Baywatch att framstå som feministpropaganda.

Archer 2

På den privata spionorganisationen ISIS finns Sterling Archer (H. Jon Benjamin) kanske världens minst hemliga, hemliga agent. Så lojt som han sköter sitt arbete skulle han inte fått jobb ens som toalettstädare om det inte vore för att hans mor Malory Archer (Jessica Walter) leder ISIS. Organisationens andra toppspion är Sterlings ex-flickvän Lana (Aisha Tyler) och den sexuella spänningen finns där fortfarande, i alla fall från Archers sida. Kanske mer för att hennes ex ska förstå än av kärlek blir Lana tillsammans med ISIS mindre färgstarke revisor Cyril (Chris Parnell). På kontoret arbetar även sekreterarna Cheryl (Judy Greer) och Pam (Amber Nash) som ständigt vill ligga med allt som rör sig och bara deras enorma professionalitet hindrar dem från att slita kläderna av varandra.

Archer 1

Det var bättre förr när man tryggt kunde sätta barnen framför ett tecknat program då man visste att det var för barn. Visst kan du slå på Archer för den lilla, men då kan du inte ens hoppas att det där ”blommor och bin”-snacket kommer med någon nyhet. Det är en väldigt sexuell serie, och en väldigt sexualiserande serie. Kanske kan alla storbystade lättklädda kvinnor passera lättare då serien vänt på könsrollerna och låtit kvinnorna vara mer sexuellt dominerande. Men när Lana sprungit runt ett helt avsnitt i sexiga underkläder, då hon typ inte kommer åt sina kläder, håller inga sådana bortförklaringar.

Archer 2

De 20 minuter korta avsnitten brukar börja med att vi får förutsättningarna för ett uppdrag, det glöms bort till fördel för relationer karaktärerna emellan, och sedan tas möjligtvis tråden upp i slutet igen. Om du är seriöst intresserad av spionserier är Archer med andra ord bara att glömma. Kommer man rakt in i den är det lätt att luras, då alla (briljanta) röstskådespelare gör sina roller ”straight”, och animationen liknar en actionserie för tonårspojkar. Det kanske är just därför serien är så rolig. De bisarra situationerna som karaktärerna hamnar i och de idiotiska kommentarerna från framför allt Archer, slutar aldrig att förvåna. Det kan bli lite för mycket om man låter Netflix byta avsnitt åt dig i ett maraton, men för att fylla i livets små luckor med skratt fungerar den utmärkt.

Rating: 4.3/5 (3 votes cast)
Archer - Säsong 1, reviewed by Rikard Eriksson on 2013-10-05T12:00:13+00:00 rating 3.0 out of 5

Rikard Eriksson

Vacker som en dag och analyserar filmer ned på hink-och-spade-nivå. Jag är recensenten som aldrig skulle tveka på att röja en viktig reflektion ur världen om den hamnar mitt emellan två meningar som rimmar. Filmer jag tycker om att se är inte det välpolerade biojunket, utan de kanske är lite trubbiga i kanterna… eller bara trubbiga.

Latest posts by Rikard Eriksson (see all)

Publicerad den 5 oktober, 2013