Filmfenix | Arn - tempelriddaren - Recension - Filmfenix.se

Arn – tempelriddaren

arn-tempelriddaren-02Som Kung Midas verkar allt som Jan Guillou rör vid bli till guld, oavsett om det handlar om svenska superspioner eller tempelriddare. Även om jag visste att Guillous böcker brukar sälja bra hade jag aldrig kunnat ana hur populära böckerna om Arn Magnusson skulle bli. Det var som om hela folket plötsligt blivit intresserade av den svenska historien och hur vårt rike grundades.

Arn Magnusson växer upp på en gård i västra Götaland på 1100-talet. Efter en olycka vid fem års ålder där Arn faller i koma ber hans föräldrar till Jungfru Maria för hans tillfrisknande. När han blir bättre får han åka till Varnhems kloster och växer där upp bland munkarna. En munk, broder Guilbert, tar honom under sina vingar och lär honom lika mycket om att vara en Guds man som att bli en bra krigare. Som ung och naiv återvänder Arn därefter till familjehemmet, där han träffar sitt livs kärlek Cecilia Algotsdotter, som också blir kär i honom. I de rådande oroliga tiderna finns det dock inget som är för givet och när Cecilia blir gravid anklagas Arn för att ha haft köttsligt umgänge med hennes syster, Katarina. Arn blir ivägskickad till det heliga landet för att tjänstgöra som guds soldat i tempelriddarna, medan Cecilia blir ivägskickad till Gudhems kloster där den onda Rikissa styr. Efter tio år i det heliga landet är Arn Magnusson känd som en av Guds stora krigare, men han har inte glömt bort sin älskade Cecilia i västra Götaland.

arn-tempelriddaren-03

Innan jag säger något annat om filmen så måste jag bara säga att jag imponerad över att man har vågat göra en film som denna i Sverige. Det är en storproduktion och det märks i mycket under filmens gång. Miljöerna är riktigt vackra och kulisserna i många scener är imponerande. Det märks att man har tagit mycket tid på sig att försöka återskapa den svenska medeltiden på ett så trovärdigt sätt som möjligt. Filmen har bra fart och tempo och det är sällan den känns stel och långtråkig. Filmen innehåller många spännande scener som är riktigt bra gjorda, framförallt scenen i Axvalla och slutstriden som båda imponerar. Filmen är ganska lång, nästan två och en halv timme, men det krävs då vi får en fyllig bakgrundshistoria om Arn och Sverige under denna tid, något som jag tycker bygger ut historien och gör den mer intressant. Däremot får inte kärlekshistorien mellan Arn och Cecilia så mycket tid som den skulle ha behövt. Den sveper man ganska snabbt förbi och fokuserar istället på den hemska klostertiden och hur Arn strider i det heliga landet. Jag hade gärna sett att man utvecklat detta lite mer, det hade nog gett filmen lite mer substans. Inspelningen var kantad av en hel del problem – bland annat hoppade SVT av mitt under inspelningen för att man ansåg att producenterna inte höll vad de lovade – men som tur var verkar dessa saker inte ha påverkat slutresultatet alltför mycket.arn-tempelriddaren-04

Joakim Nätterqvist har huvudrollen som den vuxne Arn. Tidigare har han setts i småroller, men nu har han alltså fått huvudrollen i en svensk storfilm. Och jag är nöjd, han klarar att fylla Arns skor och göra honom till en levande och intressant person. Tack vare honom blir Arn inte någon tråkig fyrkantig krigare utan en mer nyanserad person. Annars dräller det av kända personer i mindre roller: Michael Nyqvist, Stellan Skarsgård, Sven-Bertil Taube, Pernilla August och Bibbi Andersson för att nämna några (den sista vann en guldbagge för sin roll som abedissan Rikissa). Dansken Peter Flinth står för regin och han har inget speciellt på meritlistan innan Arn, bara något avsnitt av Mordkommissionen och en Wallander-film. Här får han alltså äran att regissera den dyraste svenska filmen någonsin och jag tycker att han gör ett bra jobb. Stabil regi helt enkelt, utan alltför mycket krusiduller. Filmen kanske saknar mycket av det där som man förväntar sig av en ny storfilm – innovativa kameraåkningar och fräcka klipp – men det gör den inte sämre, utan den lutar sig tillbaka på en svensk berättartradition. Filmen fick generellt bra kritik i svenska medier och jag är beredd att hålla med om mycket, för det är ett storslaget äventyr vi bjuds på. Kanske inte så mycket mer än så men för att vara den dyraste filmen i svensk historia blir betyget klart godkänt.

Arn har blivit en megaindustri för Sverige och framförallt västra Götaland. Idag kan man köpa Arnost, åka på historieresa i Arns spår och intresset för svensk historia verkar aldrig ha varit större. Man har med filmen lyckats bra med att skapa en episk äventyrshistoria, som sjag tror många svenskar kommer att uppskatta. Jag fann den i alla fall ytterst underhållande.

Rating: 4.0/5 (2 votes cast)
Arn - tempelriddaren, reviewed by Pär Wirdfors on 2014-09-16T07:01:12+00:00 rating 3.0 out of 5

Publicerad den 16 september, 2014