Arrow – Säsong 2
Rating: 4.0/5 (1 vote cast)

Arrow – Säsong 2

arrow-season-2-01Så här i backspegel kanske jag var lite för entusiastisk när säsong 1 av Arrow kom, jag ville verkligen köpa konceptet med hull och hår. Men jag kan också med glädje konstatera att säsong 2 är betydligt starkare och gör serien än mer intressant.

Framförallt så led första säsongen av en hel del dåligt skådespel, fånig handling och ett överdrivet försök att trycka in alldeles för mycket med ett skohorn istället för att låta serien utvecklas med tiden. Det var ingen dålig säsong men när jag nu skriver om säsong två så inser jag hur mycket bättre den är. Det kommer förekomma spoilers för säsong 1 och delvis säsong 2 här så läs inte om du planerar att se den första säsongen.

The Glades är förstört efter att Malcom Merlyn satt sin plan i verket och Tommy dog mitt i detta. Oliver är fortfarande chockad och ledsen över hans död och inser att han inte kan gå runt och döda människor om han vill förändra staden. Han bestämmer sig att ändra på ”the Hood” och bli en som slåss för staden utan att döda brottslingar. För Laurel är det värre, hon faller ner i ett missbruk av alkohol och verkar inte kunna sköta sitt jobb. Hennes far inser att en vigilante faktiskt kan göra nytta i staden och börjar ha mer kontakt med The Hood nu när han blivit degraderad inom polisen. Men spöken från det förflutna kommer tillbaka, Sara dyker upp vid liv och har League of Assassins hack i häl efter sig sedan hon hoppat av. Ryktet säger att Ra’s al Ghul letar efter henne och sedan dyker även Slade Wilson upp igen, denna gång är han dock inte kompanjon till Oliver.arrow-season-2-02

Detta är bara en snabb överblick av vad som händer under säsong 2, betydligt fler karaktärer dyker upp och gör livet surt för Arrow. En del gamla favoriter kommer tillbaka som Deadshot, han och Diggle har till och med ett avsnitt där de tvingas samarbeta. Sedan har vi Isabel Rochev som verkar ha sina egna syften med Queen Consolidated. Borta är också försöket att få Oliver Queen framstå som en slags Bruce Wayne, playboy på dagen och hämnare på natten. Det passade aldrig karaktären eller Stephen Amell. Här är det en mörkare mer mogen Oliver vi får se och det passar serien väldigt bra. Kul är också att se Deathstroke/Slade Wilson ta en större roll i serien. En värdig antagonist till Arrow och han används på ett betydligt bättre sätt än Malcom Merlyn användes. Här finns det en historia bakom dessa två rivaler och deras kamp, vi kommer att förstå under säsong 2 vilket djupt band de egentligen har. Samma sak med Sara, när hon dyker upp i nutid visar det sig att hon också varit på ön med Oliver. Detta gör plötsligt berättelsen till ett mer komplext pussel som läggs upp framför oss. Det är skönt att se en jämbördig partner till Arrow i The Canary någon som kan dela ut lika mycket stryk som han kan. John Diggle får alltid spela andra fiol och känns mycket mer som en uppassare än någon som kan hjälpa Arrow när det verkligen blir hett. Samtidigt får Diggle mer utrymme i denna säsong och blir en mer intressant karaktär som faktiskt kan hjälpa till en hel del, infiltrera ryska fängelser och annat.arrow-season-2-04

Överlag så är framförallt historieberättandet mer intressant under denna säsong. Manusförfattarna känner sig mer trygga med karaktärerna och skapar handlingar som sträcker sig över hela säsongen där också konsekvenserna är större och allvarligare. Det byggs upp långsamt och det skapar ett sug till att se nästa avsnitt och vad som händer härnäst. Jag gillade också verkligen hur man återigen fyller serien med DC karaktärer, små guldkorn som Cyrus Gold (Solomon Grundy) och Suicide Squad dyker upp. Det är en härlig blinkning till alla fans av DC serier. Sedan får vi inte glömma hur väl de bygger ihop sina serie i vad som kallas CW Universe, redan i första avsnittet pratas det som S.T.A.R. Labs och Central City och i ett avsnitt dyker Bary Allen upp, något som leder upp till första säsongen av The Flash som kom förra året. Skall bli spännande att se vad som händer mer i detta universum.

Jag tror att säsong 2 av Arrow kan vinna över många som var skeptiska till den första säsongen. Det är en betydligt bättre säsong som tar stora kliv framåt var det gäller historieberättande och karaktärsutveckling. Ser fram emot vad säsong 3 kan ge oss.

Rating: 4.0/5 (1 vote cast)
Arrow - Säsong 2, reviewed by Pär Wirdfors on 2015-03-12T06:46:36+00:00 rating 4.0 out of 5

Publicerad den 12 mars, 2015