Art School Confidential

Terry Zwigoff har gjort två filmer som jag älskar och återkommer till gång på gång. Ghost World är en film som ofta åker fram söndagkvällar när jag grubblar över om jag verkligen vill fortsätta på samma jobb hela livet eller borde påbörja någonting nytt när det nu än en gång ska bli måndag. Hans uppföljare Bad Santa tittar jag och en kompis på 23 december varje år och den blir roligare ju fler gånger man ser den. Förutom två dokumentärer i början av karriären (Crumb och Louie Bluie) har Zwigoff endast gjort en film till. Det är nu sex år sedan Art School Confidential gjordes och jag ville ge den ny chans. Eftersom Zwigoff liksom i Ghost World samarbetade med författaren Daniel Clowes måste jag haft fel när jag såg den första gången. Den måste vara bra.

Men nej, det är den inte. Art School Confidential står på tre ben. Det första är historien om den unge Jerome (Max Minghella) som kommer in på en konstskola och vill bli världens bästa konstnär. Beskrivningen av typerna som går på en konstskola stryker alla fördomar jag har medhårs och John Malkovich som lärare är riktigt rolig. Jeromes förvirring över vad som egentligen är bra konst gör det enkelt för mig att relatera det som händer i klassrummet. Det andra benet som filmen vilar på är Jeromes kärlek till krokimodellen Audrey (Sophia Myles) och här börjar bordet ramla omkull. Deras förhållande engagerar inte det minsta och de båda skådespelarna lyckas inte övertyga mig en enda gång om att det eventuellt skulle vara äkta kärlek. Inledningsvis kryddas Jeromes kärlekslängtan med grabbig humor om hur man får omkull tjejer som hade kunnat vara hämtad från American Pie-filmerna och känns helt felplacerad eftersom det sista bordsbenet är en ganska makaber mordhistoria om en mördare som stryker omkring på skolområdet. Även om morden leder fram till någonting som jag med lite god vilja kan tycka är intressant sker detta alldeles för sent och kärlekshistorien har för länge sedan tagit död på hela filmen. Bordet har redan rasat omkull.

Man kan se Art School Confidential för John Malkovichs skull. Jag har uppskattat hans komik i både I huvudet på John Malkovich och Burn After Reading och här är det faktiskt han som ensam gör att Art School Confidential inte är ett totalt magplask. Det är en tacksam roll att vinna billiga poänger på eftersom förljugna människor som ser en storhet i sig själv som ingen annan ser är roliga redan på pappret. Men ibland är billiga poänger bättre än inga poäng alls. Faktum är att jag blir lite glad när jag tänker tillbaka på scenerna med Malkovich. Eventuellt ger jag Art School Confidential en ny chans när sex år till har passerat. Kanske Terry Zwigoff hinner göra en ny film innan dess också. De verkar sitta långt inne.

Art School Confidential, reviewed by Mattias Berg on 2012-03-09T07:00:38+00:00 rating 1.5 out of 5

Publicerad den 9 mars, 2012