Askungen

Nu kanske vi skulle kalla henne plastmorsa eller bonusmamma. Å andra sidan skulle förmodligen inte en bal på slottet vara den högsta drömmen för tonårsdottern utan kanske en piercing på (o)lämpligt ställe eller en FF-fest. För Askungen var det ingen plast eller bonusfigur utan en synnerligen elak styvmoder, som gjorde livet surt.

Askungen är en av de klassiska Disney-sagorna med en prinsessa i centrum. Eller Disney och Disney. Askungesagan fanns långt tidigare än så (faktum är att temat i historien går att spåra tillbaka till århundradet för kristu födelse), men Disney adopterade Askungen och gjorde en animerad film av henne 1950. Förmodligen är Disneys Askunge den mest kända Askungen och den som känns igen av flest.

Historien som de flesta känner till är att en flicka behandlas dåligt av sin styvmor, som sätter sina egna döttrar i första rummet och låter Askungen slava som en piga i hushållet. Som alla flickor i kungariket drömmer Askungen om balen på slottet där den vackra prinsen bor. Detta är givetvis ouppnåeligt för den anspråkslösa Askungen. Och så skulle det vara om det inte vore för den goda fens intåg i sagan.

Jag förknippar Askungen starkt med julafton och Disneys julprogram. Följaktligen är det just den scenen som är den mest magiska i filmen för mig. Detta är något som jag förmodligen delar med många svenskar som växt upp med Disney på julafton. Det var andra tider då och tecknad film var en vara jag och andra i min generation inte fick varje dag direkt. Det är stor skillnad mot hur satellitkanalernas utbud i dag ger oss tecknat non-stop dygnet runt och det hav av köpfilmer som finns att tillgå.

När jag nu ser igenom hela filmen slår det mig att jag visserligen sett filmen förr, men att det måste ha varit en massa år sedan. Många av scenerna har jag helt glömt bort och det är egentligen bara ett fåtal scener som sitter kvar i minnet. Egentligen spelar det inte så stor roll. Detta är en klassisk saga och Disney gör den hantverksmässigt väl. Det är inte mästerverket som man inte kan undvara, men ändå välgjort, och det är kanske det som är problemet med filmen. Den är välgjord men inte speciellt engagerande. Kanske beror det på att filmens skurkar som jag räknar styvmodern och katten Lucifer till är ganska tama trots allt.

På Blu-ray-utgåvan har man restaurerat bilden och ljudet. Bilden är så perfekt som man kan begära och vill man kan man pausa bilden och få en perfekt stillbild oavsett var man befinner sig i filmen. Animeringsmässigt är det givetvis en klassisk animering utan datorgenererade effekter. Ibland kan det givetvis kännas lite torftigt och utan djup, men å andra sidan är det rent och snyggt. Färger och svärta är också alldeles perfekt.

På ljudsidan har man skrämt upp det engelska ljudspåret till DTS-HD MA 7.1. Det ser givetvis snyggt ut på pappret, men även om det är ett 7.1-spår så ekar det lite tunt och transparent ändå. Men vad kan man begära av en film från 1950. Med de förutsättningarna är det bara att låta hakan falla ner i djup beundran över det fina restaureringsarbete som Disney bemödat sig att göra. Det svenska spåret är snäppet sämre, men av ren nostalgi föredrar jag ändå det framför det, tekniskt sett bättre, engelska ljudspåret.

Askungen är en Disney-film till att placera i filmhyllan, för den har sin plats där som klassiker. Kommer jag att se den igen? Ja, kanske, men det tar nog något år till.

Askungen, reviewed by Joakim Helmbrant on 2012-10-17T07:00:54+00:00 rating 3.5 out of 5

Publicerad den 17 oktober, 2012