Assassin’s Creed IV: Black Flag
Rating: 4.0/5 (1 vote cast)

Assassin’s Creed IV: Black Flag

AC4BF_SC_SP_01_IIconicPose_Edwardtcm2199992

Alla sjörövare och pirater som känt sig lite utanför den sista tiden har nu en god anledning att glädjas. Ubisofts nya Assassin’s Creed IV: Black Flag är nämligen en stor fest bestående av fartyg, sjöslag, sablar, piratvisor, rom och stormiga vatten, allt kryddat med en hel del lönnmord.

Vi får följa piraten Edward Kenway som av en slump träffar på en lönnmördare som är på väg att leverera ett viktigt paket. Tyvärr ”förolyckas” lönnmördaren och Edward tar istället på sig uppgiften att genomföra uppdraget eftersom han lovas kompensation, läs pengar, efter genomförandet. Såhär börjar resan som leder vår hjälte runt många av Karibiens vackra platser och öar. Havanna, Kingston, Florida och Nassau är bara en bråkdel av allt som kan utforskas. Edward blir tack vare sin girighet indragen i en kapplöpning mellan lönnmördare och tempelriddare som båda vill komma över en mycket speciell artefakt. Oväntade vändningar finns det gott om, precis som i de tidigare spelen, och man vet som spelare aldrig riktigt vem man kan lite på.

ACIVBF_SP_Observatory_AirAssassination_1920x1080tcm21101970

En bit in i spelet låser spelaren upp möjligheten att färdas över öppet hav med skeppet Jackdaw. Edward blir kapten över skeppet och får nu möjligheten att utforska Karibiens övärld precis som han vill, och det är ingen dålig plats att vistas på. Det finns så mycket att utforska att man lätt blir överväldigad i början. Jackdaw är givetvis rikligt utrustad med diverse kanoner som absolut inte bara är till för syns skull. Spelaren kan fritt åka omkring och göra havet till en osäker plats för alla andra som kommer i ens väg. Sjöslagen känns mäktiga, som en långsam men extremt destruktiv kamp mellan kolosser. När skeppen ger vika och fattar eld så övergår kampen till en man mot man strid där Jackdaws besättning stormar över till det angripna skeppet och hänsynslöst störtar allt motstånd.

AC4BF_SC_SP_03_NavalWarfaretcm2199999

Det som finns kvar efter en lyckad bordning är bara en skara uppgivna sjömän som spelaren får bestämma ödet över. Lasten övergår automatiskt till Jackdaws förråd och sedan kan spelaren välja om han ska använda vrakdelarna av det besegrade skeppet som material till att reparera sitt eget skepp, ta över de splittrade sjömännen till sin egen växande flotta eller det sista alternativet som är att sänka sin efterlysningsnivå som stiger i takt med hur mycket sjöbuseri spelaren hittar på. När efterlysningsnivån är tillräckligt hög kommer stora fartyg att söka upp Jackdaw och skippa rättvisa. Systemet fungerar liknande som det som finns i Grand Theft Auto-spelen med stjärnor och växande polisinsatser.

ACIVBF_SP_Caribbean_BoardingProvocation_1920x1080tcm21101958

Utöver sjöslag kan Edward även använda sitt skepp för att med hjälp av en dykarklocka dyka efter skatter vid gamla skeppsvrak, jaga diverse stora djur som lurar i havets djup med harpun, exempelvis hajar, späckhuggare och valar. Eller bara åka runt och undersöka de obebodda öar som ligger lite här och var. Under resans gång så kommer spelaren över en hel del material som kan användas till att uppgradera Jackdaw eller Edwards egen utrustning. Varje uppgradering kräver även en god summa pengar, så livet som pirat är verkligen ingen billig historia och vill man ligga på topp så kan man inte ligga på latsidan, hårt arbete med många sjöslag rekommenderas för en stadig inkomst.

ACGA_SP_51_Underwater_SharkAlert_EmbargoJul22_9amPSTtcm21106238

De delar av spelet som utspelar sig på land är lättigenkännliga av lönnmördare som har spelat de tidigare delarna i serien, den sköna kontrollen när man kastar sig över hustak och klättrar på fasader finns kvar. Miljöerna är såklart nya och ser väldigt vackra ut, men annars så finns de gamla höstackarna kvar att gömma sig i, utsiktsplatserna och lönnmördarbyråerna likaså, man känner helt enkelt igen sig. Uppdragen liknar också de tidigare spelen, tjuvlyssna, lönnmörda, förfölja osedd och så vidare. Nytt i arsenalen bland vapen är blåsröret, det skjuter pilar som söver motståndare eller pilar som får motståndare att gå bärsärkagång och attackera allt och alla som befinner sig i närheten, vilket ofta leder till nya roliga sätt att ta sig igenom uppdragen.

Men det är i de nya inslagen som spelet verkligen glänser. Att som kapten för skeppet Jackdaw segla ut över öppet havet är en fantastisk upplevelse. Det är ofta som spelet för mina tankar tillbaka till barndomsminnen från spelet Pirates! och det mina vänner är absolut inget dåligt omdöme.

Rating: 4.0/5 (1 vote cast)
Assassin's Creed IV: Black Flag, reviewed by Tobias Skogdalen on 2013-11-27T12:00:43+00:00 rating 4.0 out of 5
Tobias Skogdalen

Tobias Skogdalen

En motorcykelåkande flugfiskande fjällvandrare som gillar att krypa upp i soffan och spela tvspel eller tittat på film om inte vädret tillåter någon av de andra aktiviteterna. Bor på landet med fru, hund och fem katter. Gillar filmer som Fight Club och Into the Wild. Gillar spel som Dark Souls och Street Fighter.
Tobias Skogdalen

Latest posts by Tobias Skogdalen (see all)

Publicerad den 27 november, 2013