The Assets

The Assets

TheAssets01Jag är uppväxt med spionfilmer sedan barnsben och det har alltid varit en genre som legat mig varmt om hjärtat. Efter Berlinmurens fall blev genren bra mycket magrare även om filmer som Spy Game, Body of Lies och Tinker Tailor Soldier Spy har varit ljuspunkter. Även Bourne-filmerna och Mission: Impossible har varit inne på spionspåret, men de är mer actionfilmer än klassiska spionthrillers. På TV-seriesidan har Homeland och The Americans dominerat även om Rubicon utan tvekan vart den bästa hittills, men den lades ner efter endast en säsong.

I ABCs The Assets får vi inblick i åttiotalets största spionjakt i USA. Baserad eller snarare inspirerad av verkliga händelser följer vi jakten på USAs värsta mullvad sedan Benedict Arnold. Sandy Grimes (Jodie Whitaker) är förortshustrun och tillika CIA-agenten som arbetar dag och natt för att sätta fast Aldrich Ames (Paul Rhys). Till sin hjälp får hon veteranen Jeanne Vertefeuille (Harriet Walter) som Sandy inte riktigt kommer överens med. Det är deras bok som ligger till grund för TV-serien.theassets02Bakgrunden är enkel. Spioner är precis som vi vanliga människor fast med skillnaden att de har gift inbäddat i en tand om de blir tillfångatagna. De är oftare grå tjänstemän än James Bond-typerna och lönen är inte i paritet med uppdraget. Det är en dyster värld och det är inte underligt att Aldrich Ames känner sig ouppskattad och eländig. Han tycker att han förtjänar pengarna han får av Sovjet i utbyte mot information. När Sovjet börjar agera på informationen mördas flera av CIAs tillgångar vilket föranleder att man misstänker att det finns en mullvad i organisationen.TheAssets03The Assets är en klassisk spionberättelse som löper över åtta avsnitt. Det är ingen actionberättelse utan det handlar mer om spionhantverket. Hur man hanterar tillgångar. Hur ”deaddrops” går till. Hur information stjäls. Lögndetektorer och hur tillförlitliga de är. Var mer inställd på Tinker Tailor Soldier Spy än Bourne så vet du vad som väntar dig. Den byggs upp sakta, men är riktigt spännande om man gillar den här typen av klassisk spionberättelse. Skådespelet är helgjutet rakt igenom.

Hela berättelsens trovärdighet hjälps av cinematografin och den dämpade framtoningen. Det är tydligt att spionlivet inte är glamoröst och att de som fångar spioner är vanliga kvinnor och män. De har sina vanliga liv och jobbar i vanliga kontor. Alltså, motsatsen till vad vi är vana att se och det är också poängen.

The Assets, reviewed by Mats Lundberg on 2014-11-25T06:45:35+00:00 rating 4.0 out of 5

Publicerad den 25 november, 2014