Asterix & Obelix och Britterna 3D

Asterix och Obelix är tillbaka i ett nytt hejdlöst roligt äventyr för hela familjen. Eller inte!asterix01

När jag var liten läste jag Asterix & Obelix i serietidningsform och jag tror jag plöjde igenom de flesta på biblioteket. Serien har aldrig varit grundad i någon verklighet så jag har inga invändningar på den fronten. Jag minns med glädje tillbaks på serierna som jag då verkligen älskade.

Filmen börjar med att Ceasar med en massiv flotta invaderar Britannia där invånarna dricker hett vatten, gärna med mjölk i, då té inte nått Britannia vid den tiden. Invånarna springer inte heller eftersom det inte är gentlemannamässigt. Omringade av romerska arméer söker de hjälp av Gallerna som lovar att leverera en tunna trolldryck för att säkra segern. Asterix, Obelix och wannabetrubaduren Goudurix ger sig iväg med tunnan mot Britannia och äventyr. Romarna är inte sämre än att de också tar in förstärkning. Vikingar!asterix02

Asterix & Obelix och britterna är stereotyp Åsa-Nissehumor utan några som helst ambitioner att briljera i regi, manus eller skådespeleri. Det är lågt, utan finess och sällan roligt. Mycket av energin går åt att försöka driva med britterna och genom att blanda in nutida referenser i dåtid föt att sedan göra narr av dem. Det fungerar inte ens sådär. Jag såg filmen med min sjuårige son och han skrattade totalt fem gånger under hela filmen och han brukar ha lätt till skratt.

Det som däremot är bra är 3D-effekterna i filmen som utnyttjas på ett bra och finurligt sätt. Kameravinklar förstärker actionsekvenser och ger djup till en annars platt tillställning. Utan 3D vet jag inte om jag klassat filmen som uthärdlig, men jag tillhör säkert inte målgruppen. Jag har talat med mina franska vänner som formligen lovordar filmen men som i samma mening trycker på att en hel del är internhumor mellan fransmän och britter.asterix03

När jag läser namn som Gérard Depardieu, Edouard Baer och Catherine Deneuve förväntar jag mig betydligt mer. Men å andra sidan, finns det inte stoff, så finns det inte. Det är en töntig film som håller tekniskt hög kvalitet, men den förtjänar likväl ett bottenbetyg.

Rating: 3.3/5 (6 votes cast)
Asterix & Obelix och Britterna 3D, reviewed by Mats Lundberg on 2013-04-13T07:00:15+00:00 rating 0.5 out of 5

Publicerad den 13 april, 2013