At Any Price

Han ska bli en professionell racerförare inom NASCAR, det har han bestämt sig för. Den något vildsinte ungdomen som inte vill ta över företaget efter pappan heter Dean Whipple (Zac Efron, Liberal ArtsThe Lucky One) och har inget annat mål i livet än att vinna genom att köra fort. Roger Ebert gav filmen full pott, men för mig var At Any Price bara ytterligare en tråkig Zac Efron-film. Men gillar man honom och vad han brukar göra så har man förmodligen hittat rätt film.

Deans pappa Henry (Dennis Quaid, What to Expect) tycker att sonen ska skrinlägga racingdrömmarna och istället ta över familjens stora jordbruksföretag i Iowa. Företaget som bland annat säljer grödor, brottas med en del allvarliga problem och framtiden är oviss. Dels har en del gamla kunder hittat till nya försäljare som invaderat Henrys säljområde och dessutom har inte allt gått rätt till i papprena, vilket fått myndigheterna att börja snoka runt bland de genmodifierade majskolvarna. När de buttra granskarna knackar på dörren sprids en oro i familjen av att de kanske måste klappa igen för gott. Nu måste far och son dra åt samma håll och förenas innan allt är för sent. Kanske kan Deans flickvän Cadence (Maika Monroe, The Bling Ring) vara till hjälp när krisen hotar att rasera allt som byggts upp genom generationer?

Grant är familjens andra och ständigt frånvarande men omtalade son, som är ute på resa i Sydamerika under tiden som dramat pågår hemma på farmen. Mamman Irene (Kim Dickens, Treme) saknar honom och håller Henry lite ansvarig för sonens ointresse för att umgås med familjen mer, samtidigt som hon även sympatiserar med Deans drömmar och stöttar honom. Tyvärr är hon även så förlåtande och lojal att jag knappt står ut.

Heather Graham (About Cherry, Twin Peaks) spelar Meredith som egentligen bara är inskriven i filmen för att vara ännu ett problem att hantera för familjen. Ett problem som både far och son dessutom gärna handskas med. Ett problem som Dean faktiskt handskas med så till den milda grad att hon tappar bort en sko någonstans bland all den säd som hamnat i silon.

Regissören Ramin Bahrani har tidigare gjort ett par filmer som jag tycker verkar ganska intressanta, men det är sannerligen inte At Any Price förtjänst, eftersom den mer eller mindre redan är bortglömd. Det här är ett familjedrama som försöker dra in allt möjligt i handlingen. Kärlek, racing, otrohet, jordbruk, korruption, dråp och mer därtill filtreras främst genom Zac Efrons karaktär, något som varken karaktären eller skådespelaren mäktar med att hantera. Det vilar något gediget irriterande över att se en film där en skådespelares ansiktstuttryck inte skiftar nämnvärt vare sig han älskar, gråter, krockar i ett stock car-rally eller är dyngrak.

Jag förstår inte varför Roger Ebert tyckte att Dennis Quaid var så fantastiskt bra, med hans ständigt lite överspelade Henry som helt saknar förtroende från sonen Deans sida. Jag gillade när han agerade nervös, men det var också allt, i övrigt kändes han som en revyskådespelare. Ingen av de kvinnliga karaktärerna stör mig lika mycket och de kommer därför undan, utan att övertyga eller att sågas. At Any Price är välgjord och snyggt filmad, men gav mig absolut ingenting. Så om du inte är ett stort fan av Zac Efron eller Dennis Quaid är min rekommendation faktiskt att du struntar i att se den, till vilket pris som helst.

At Any Price, reviewed by Hans Råman on 2014-01-21T12:00:31+00:00 rating 2.0 out of 5

Publicerad den 21 januari, 2014